Så vet du om bristerna i lägenheten är stora nog att åtgärdas – 60-årig kvinna fick nej
Om din värd inte fixar brister i lägenheten är det möjligt att ansöka om ett så kallat åtgärdsföreläggande. Det görs i hyresnämnden som kan besluta att hyresvärden måste åtgärda problemen. Annars kan det bli fråga om vite.
Men det är inte alla brister som är tillräckligt allvarliga, vilket en kvinnlig hyresgäst i Kista i Stockholm nyligen blev varse. Hon vände sig till hyresnämnden i Stockholm med ett antal fel i lägenheten och hyreshuset hon bodde i. Det handlade enligt hyresgästen om slitna tapeter, misstänkt mögel och bristande ventilation.
Hyresnämnden gjorde ett hembesök, men efter besiktningen ansåg ledamöterna att bristerna inte var stora nog. Kvinnan fick därmed nej på sin ansökan och hyresvärden klarade sig från ett åtgärdsföreläggande.
”Inte ett så konstigt beslut”
Men trots att hyresgästen påpekat flera fel så är beslutet från hyresnämnden inte oväntat, enligt Hyresgästföreningens förbundsjurist Roger Höög.
– Av den praxis som finns så tycker jag inte att det är ett så konstigt beslut, säger han.
Bland annat klagade kvinnan på tapeterna i lägenheten. Hon ansåg att de var slitna. Sovrummet har inte tapetserats om sedan 1998. Hon var också missnöjd med vardagsrummet som visserligen tapetserats om, men i en färg hon inte fick välja själv.
Brister måste leda till hinder eller men
Enligt Roger Höög måste bristerna som påpekas leda till hinder eller men i nyttjanderätten.
– Antingen ska det vara en tydlig skada eller ett funktionsfel, till exempel att ett fack i kylskåpet är trasigt, eller om en matta lagts in felaktigt så att man kan snubbla på den. Men att lägenheten ser sliten ut är inte automatiskt en brist, säger han.
Gammal spis är okej, om den funkar
Det är inte åldern på inredning och lägenhet som är avgörande, utan funktionen.
– Om jag har en gammal spis exempelvis, så är frågan snarare om den fungerar eller inte? Fungerar den så spelar det ingen roll att den är gammal. Man kan inte få nytt bara för att det är gammalt, säger Roger Höög.
Däremot kan ett omfattande slitage, som påverkar helhetsintrycket, utgöra en tillräckligt stor brist för att ett åtgärdsföreläggande ska vara befogat.
Viktigt att kunna bevisa det som påstås
Kvinnan klagade också på en misstänkt mögelskada i förrådet. ”En mörk fläck på golvet tyder på mögel eller fuktskada”, påstår hon i handlingarna. Men hyresvärden höll inte med och hyresnämnden gav värden rätt.
”Det är inte mögel utan ytliga skador i betongen. Dessa skador påverkar inte funktionen eller är på annat sätt hinder eller men i användandet av förrådet.”, skriver nämnden i sitt beslut.
Enligt Roger Höög handlar det om att den klagande måste kunna belägga sina påståenden på ett tydligt sätt i hyresnämnden.
– Sedan kommer bevisfrågan, kan man bevisa om det är så man säger eller inte? Den här fläcken som hon påstår är mögel menar då hyresvärden inte är mögel. Och hon har inte heller kunnat visa att den är ett problem.
Ansök om hyresnedsättning i stället
En möjlig väg framåt för hyresgäster som upplever brister eller störningar är att ansöka om hyresnedsättning. Det kan vara enklare att driva igenom, enligt Roger Höög. Dessutom kan ett sådant beslut leda till att hyresvärden faktiskt åtgärdar bristerna.
– Jag kanske inte har rätt till ett åtgärdsföreläggande, men om jag ändå upplever att jag inte har ett fullt godtagbart boende så kan det ibland bli en hyresnedsättning. Det kan bli en grej som får fastighetsägaren att ta tag i problemet.
Prata alltid med din hyresvärd först
Ett allmänt tips är att alltid vända sig till sin hyresvärd först. Att direkt gå till hyresnämnden med brister kan göra hyresvärden mindre benägen att hjälpa till.
– Vår bild är att man ska prata med fastighetsägaren först. När vi hjälper en hyresgäst kommer vi aldrig att gå till hyresnämnden utan att prata med fastighetsägaren. Det kan också leda till låsningar att gå den vägen.
Men Roger Höög medger att det i vissa fall kan vara svårt att veta hur allvarlig en brist är.
– När man tittar på brister ska du inte titta utifrån vad du själv tycker utan vad hyresgäster i allmänhet skulle tycka om problemet. Då blir det så ibland att vi kan tycka något helt annat än fastighetsägaren.
En brist kan röra alltifrån icke-fungerande spis till låg temperatur eller störande grannar. Om du själv är ansvarig för bristen har du inte samma rättigheter.
Om hyresvärden inte åtgärdar bristen finns det möjlighet att vända sig till hyresnämnden för beslut om åtgärdsföreläggande.
Du kan också ha rätt till hyresnedsättning om lägenheten har en brist.
Anmäl bristen och dokumentera den genom att ta bilder eller filma. Anmälan görs skriftlig till din hyresvärd så att du har bevis för att så skett.
Fortsätt alltid att betala din hyra.
För vissa typer av brister är det även möjligt att vända sig till miljöförvaltningen. Det handlar till exempel om problem med ventilation, mögel eller buller.
Se alltid till att ha en giltig hemförsäkring.
Källa: Hyresgästföreningen.