HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Därför finns Sveriges allra nöjdaste hyresgäster i Åmål

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg De förfallna Järnvägshusen i Åmål är ökända. Men bara några kvarter bort ligger deras glimrande motsats. Kommunala Åkab har landets nöjdaste hyresgäster. Hem & Hyra har tagit reda på varför.
Foto: Gistedt/Wedberg
Järnvägshusen i Åmål blev rikskända när skandalvärden J & M Fastigheter lät dem förfalla. Samtidigt har kommunens bostadsbolag Åkab landets nöjdaste hyresgäster. "Åkab sköter underhållet och är lätta att nå", säger hyresgästen Diana Rörström.

Säg Åmål och många tänker, ”Fucking Åmål” – en klassisk nittiotalsfilm om tonåringar som skriker ut sin frustration och längtar till storstan.

Även i verkligheten kan det finnas skäl för Åmålsborna att längta bort. Den dalsländska kommunen har sina utmaningar. Till exempel landets högsta ungdomsarbetslöshet, Dalslands flest anmälda brott och största befolkningstapp.

Läs ocksåHär sa värden upp alla på adressen – därför får hyresgästerna bo kvar

Och när Hem & Hyra skrivit om Åmål har det ofta handlat om skandalvärden I & M Fastigheter och de förfallna Järnvägshusen.

Men det finns ljuspunkter. Som Åmåls kommunfastigheter AB, Åkab. Bolaget med landets nöjdaste hyresgäster, enligt en stor enkätundersökning som Hyresgästföreningen gjort.

Diana Rörström, 35, är inte förvånad.

Läs ocksåHyrorna klara hos Uppsalahem efter tvist

– Åkab är en bra hyresvärd. De sköter underhållet och är lätta att nå när man behöver det, säger Diana som bott hos Åkab i hela sitt liv.

– Jag växte upp här på Betslet och tyckte att det var så bra att jag har återvänt. Det är perfekt med radhuskänslan och den lilla täppan på baksidan.

Och fler Åmålsbor tycker som Diana. När Hyresgästföreningen frågade 58 563 medlemmar i fem regioner hur nöjda de är med sin hyresvärd hamnade Åkab i topp.

Läs ocksåViola och Anitha har bott ett halvt sekel på samma adress

Frågorna handlade om underhåll, information, trygghet, inflytande, tvättstuga, närmiljö och service. Svaren i enkäten har omvandlats till ett medelvärde i ett poängsystem där 0 är minst nöjd och 100 mest nöjd.

Svaren vägs samman till ett nöjdhetsindex där Åkab fick 72 av 100 poäng. Tillsammans med Skövdebostäder ger det bolaget en delad förstaplats i regionen.

Betygen har en skala på 0 till 100. Där 0 är minst nöjd medan 100 är mest nöjd.

Åkabs förvaltare Pelle Karlsson är glad över resultatet.

– Det är självklart roligt att våra hyresgäster trivs och tycker att vi gör ett bra jobb, säger han.

Det är inte första gången som Åkab lyckas bra. Även 2018 hamnade bolaget på delad förstaplats när AB Wikner & Co gjorde ett nöjd-kund-index, NKI, bland svenska hyresgäster.

Åkabs förvaltare Pelle Karlsson gläds åt bolagets fina resultat i kundundersökningarna.

Vad är hemligheten? Varför är era hyresgäster så nöjda?

– Svaret är vår fantastiska personal. Fastighetsskötarna, lokalvårdarna, uthyrarna. Ja, hela gänget. Det är de som möter hyresgästerna och som får dem att trivas. Vi har lyckan att ha bra personal som stannar länge. Det är nästan aldrig nån som slutar, säger Pelle Karlsson.

Fina resultat betyder, enligt Pelle Karlsson, inte att Åkab kan slå sig för bröstet och säga att man är färdig.

– Det finns alltid saker som vi kan förbättra. I undersökningen 2018 såg vi till exempel att trappstädningen i en del av våra områden var en sån sak. Så där har vi jobbat lite extra.

Men Åkab är inte bra på allt. När det gäller inflytande får bolaget bara 54 poäng av 100 möjliga.

Hyresgästerna tycker att de borde få bestämma mer över sina lägenheters utrustning, gemensamma utrymmen och utemiljön.

Diana Rörström förstår kravet men tycker samtidigt att hyresgästerna har ett eget ansvar. Om man vill ha inflytande så måste man vara beredd att engagera sig.

– Till exempel via Hyresgästföreningen och vår lokalförening, säger Diana, som är ordförande i föreningen där även hennes föräldrar Jeanette och Lars-Gunnar är med.

Diana, Jeanette och Lars-Gunnar Rörström är alla engagerade i den lokala hyresgästföreningen i Åmål.

Lars-Gunnar nämner de möten som boendeinflytandekommittén, BIK, har ett par gånger om året. Då träffar hyresgästrepresentanter från olika bostadsområden nyckelpersoner på Åkab för att diskutera förvaltningen.

– Då handlar det inte om enskilda lägenheter utan om mer allmänna frågor. Som renoveringsplaner, parkeringar, grönytor och annat. Det är ett bra tillfälle om man vill påverka, säger Lars-Gunnar Rörström.

Men engagemanget från hyresgästerna är klent vilket både förvånar och bekymrar Diana Rörström.

– Det är konstigt att det inte dyker upp fler på våra möten. Alla borde väl bry sig om sig om och vilja förbättra sitt boende, säger hon.

Fakta: 58 000 medlemmar svarade på Hyresgästföreningens enkät
  • Varje år, sedan 2015, genomför Hyresgästföreningen i Aros-Gävle, BohusÄlvsborg-Skaraborg, Norrland, Stockholm, Sydost en enkätundersökning.
  • Syftet är att mäta hur nöjda hyresgästerna är med sin värd.
  • Förra året deltog 58 563 medlemmar.
  • De svarade på 59 frågor om underhåll, information, trygghet, inflytande, tvättstuga, närmiljö och service.
  • www.dinvärd.se finns information om fler hyresvärdar.
Läs också Skandalhusen i Åmål är till salu Anklagar hyresgäster för sabotage – måste själva fixa 15 golv

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.