Annons

Tvättbjörnen kritiseras av hyresgäster och förening

Sundsvall Emelie krävs på pengar för ett avtal hon inte skrivit under. Värden ger sig inte och hotar nu med vräkning.
Foto: Åsa Eriksson
Rätt ska vara rätt. – Jag är tacksam för min lägenhet, men en värd har ett ansvar och får inte bete sig hur som helst.

Emelie Lundin, 28, bor i en 3,5:a i Kvissleby hos privatvärden Tvättbjörnen sedan två år tillbaka. Hon trivs väldigt bra med både lägenhet och värd och har inte haft nån anledning att klaga. Tills för några månader sedan.
– Jag frågade om det var möjligt att hyra ett kallgarage. Det gick bra och jag frågade inte efter närmare detaljer, berättar Emelie.

Men när kontraktet kom i brevlådan för påskrift reagerade hon på uppsägningstiden på nio månader och hon tyckte att hyran på 700 kronor var för hög för henne.
– Så jag skrev aldrig under avtalet utan la det bara åt sidan.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Trots att det inte fanns något giltigt kontrakt så bakades garagehyran in i hyran för bostaden. Emelie tänkte att de gjort en tillfällig miss och betalade bara för lägenheten. När inkasso kopplades in ringde hon hyresvärden som då stoppade betalningskravet för garaget.
– Däremot ville de ha betalt för administrering, en fakturaavgift. Det brukar ju bara var på några tior så det tyckte jag var okej.

Den administrativa avgiften visade sig vara på 500 kronor.

Alldeles för mycket ansåg Emelie, men värden gav inte med sig. Då vände hon sig till Hyresgästföreningen.
– De har rätt att ta ut en så kallad administrativ avgift eller fakturaavgift som ska täcka administrativa kostnader och porto. Men 500 kronor är orimligt mycket, säger Hyresgästföreningens jurist Johan Hermansson, som av den anledningen bestred fakturan.

Läs ocksåDe bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixaDe spröjsade fönstren var fuktiga av kondens när hyresnämndens ledamöter åkte ut för att själva bedöma hur skadade de var.

Några veckor senare fick Emelie oväntat besök.
– Vaktmästaren ville lämna över en delgivning om avhysning. Jag vägrade ta emot den och då fick jag en med posten i stället från Kronofogden. De vet uppenbarligen ingenting om lag och rätt, säger Emelie.

Vilket även är Hermanssons uppfattning.
– De tycks inte känna till vilka regler som gäller för boende och för garage. De råder under helt olika lagar och ska inte blandas ihop. Man kan aldrig bli vräkt för något som inte har med boendet att göra.

Annons

Emelie känner sig inte heller orolig för att förlora lägenheten.
– Det kommer att lösa sig. De har gjort fel och det kommer de att inse. Men det är tråkigt när det blir så här. De borde se människan bakom hyresgästen.

Läs ocksåBarbro lämnade sitt älskade Gotland efter rekordhöga kravet: "Hyran blev droppen"

Emelie är inte ensam om att ha en fnurra på tråden med hyresvärden Tvättbjörnen. Under det senaste året har Hyresgästföreningen företrätt medlemmar i ett trettiotal ärenden.

Tvättbjörnen sätter handläggarna i arbete på Hyresgästföreningen. Ofta handlar det om fakturakrav och höjda hyror.
Fastighetsbolaget Tvättbjörnen Förvaltning AB är en välkänd privat hyresvärd i Sundsvall med över 500 hyreslägenheter.

Tvättbjörnen är inte störst, HSB Hyresrätt förvaltar cirka 700 lägenheter och Mitthem har tio gånger fler.
Trots det så är det, enligt Hyresgästföreningen, mycket oftare som medlemmar hör av sig gällande fastighetsvärden Tvättbjörnen.

Under det senaste året har föreningens jurist Johan Hermansson handlagt 13 ärenden rörande fastighetsbolaget. Sex av dem handlar om fakturor som Johan ansett vara felaktiga och i fem fall ansågs hyran ha höjts utan att ha förhandlats först, vilket bryter mot reglerna.

Men det är inte bara antalet ärenden som Johan Hermansson tycker är anmärkningsvärt. Det är särskilt själva typen av ärenden.
– Det är ofta om pengar. Saltade räkningar och orimliga ersättningskrav för slitage. De tycks slåss om varje krona vid varje tillfälle.

Annons

Men ett ärende betyder ju inte i sig att hyresvärden gjort något fel, inte förrän saken prövats.
– Så är det. Att ett ärende upprättas betyder snarare att vi anser att det finns lagligt stöd för att ifrågasätta värdens agerande. Och att det finns tillräckliga skäl för att eventuellt driva det vidare till hyresnämnd eller tingsrätt.

Det senaste årets avklarade ärenden resulterade i att Tvättbjörnen fick backa i samtliga fall utom ett, vilket omräknat i pengar var värt närmare 110 000 kronor för medlemmarna.

Tvättbjörnens vd Stig Svedberg har bara ett fåtal kommentarer att delge gällande kritiken.
Vad säger du om Hyresgästföreningens påstående att de får ta emot många klagomål från boende som hyr av dig?
– Det stämmer inte, vi har bästa tänkbara service och kommer så fort någon behöver hjälp med nåt.

Men varför klagar de i så fall?
– Det där är rent förtal av Hyresgästföreningen och jag kommer att polisanmäla det. För så här får de bara inte hålla på. Komma med såna påståenden!

Hem & Hyra har efter detta sökt Svedberg ett flertal gånger för fler kommentarer utan att lyckas.

Fakta: Hyreslag & Arrendelag

• 12 kap. jordabalken brukar kallas för hyreslagen. Där finns reglerna för hyra av bostad och lokal.

• För en parkeringsplats utomhus gäller reglerna i den så kallade arrendelagen 8 kap. jordabalken. Handlar det däremot om ett inbyggt garage räknas det som lokal och följs av reglerna i hyreslagen.

• Ett hyreskontrakt som rör bostaden berörs inte av andra kontrakt som rör ett garage till exempel.

Läs också Riskerar förlora sitt hyreskontrakt – hyrde ut åtta nätter via Airbnb När som helst kan marken ge vika – deras hem står mitt i riskzonen ”Hade varit fruktansvärt” Mannen ville spara el, skaffade kamin och orsakade brand – får betala skadestånd

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.