Värden krävde Viktor och Lena-Marié på 28 000 kr
Allt fler av Hyresgästföreningens medlemmar vänder sig till föreningen efter att deras värd krävt dem på pengar. Ofta sker det i samband med flytt. Lastbilschauffören Viktor Jarnling, 22, och sambon Lena-Marié Larsson, 20, studerande, är två av dem. De flyttade in i den första gemensamma lägenheten för drygt två år sedan, en tvåa i Kristinehamn i Värmland.
– När vi flyttade in fanns en fläck på en vägg i vardagsrummet och lite andra skavanker. Men värden sa att hon var medveten om det och att det fanns antecknat, säger Viktor.
Paret insåg ganska snabbt att de inte trivdes. Det luktade som att det fanns en fuktskada, att få saker åtgärdade tog tid och huset var lyhört. De bestämde sig för att flytta.
Men det blev en smärtsam flytt. Värden ansåg att det var Viktor och Lena-Marié som orsakat skadan i vardagsrummet, samt hävdade bland annat att de skulle måla och spackla över hål i väggen i hallen och att kromlisterna runt spisplattorna skulle rengöras ytterligare. Dessvärre hade inget besiktningsprotokoll upprättats.
Viktor och Lena-Marié försökte att själva åtgärda skadorna, men när värden inte var nöjd med deras arbete gav de till slut upp och sa att de skulle betala om värden skickade en faktura.
När räkningen damp ned fick Viktor och Lena-Marié en chock. De krävdes på närmare 28 000 kronor. De vände sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp. Frågan drog ut på tiden. Det kom brev från kronofogden. Värden ökade kraven och ville bland annat ha dröjsmålsränta och en administrativ avgift på hantverkarfakturorna. Som mest var kravet uppe i 74 000 kronor. I början av november, ett år efter att paret flyttat från den aktuella lägenheten, möttes parterna i tingsrätten. Efter en stunds överläggningar beslutade sig Viktor och Lena-Marié att gå med på en förlikning som innebar att de skulle betala 12 500 kronor.
– Förutom två tapetvåder som katterna klöst sönder anser jag inte att vi orsakat någon av skadorna. Kanske hade vi kommit undan med mindre pengar om frågan kommit upp till förhandling. Men vi ville lägga det här bakom oss, säger Viktor.
Så får du rätt mot värden
1 Vänd dig först till hyresvärden eller förvaltaren och berätta om ditt problem. Numret hittar du på hyresavin eller i trappuppgången.
2 Om värden inte gör något så ta kontakt med Hyresgästföreningen, antingen via e-post eller via telefon. Numret till ditt regionala kontor hittar du på hyresgastforeningen.se.
3 Vägrar värden, trots Hyresgästföreningens påtryckningar, att åtgärda problemet hamnar ärendet i hyresnämnden. Här hjälper Hyresgästföreningen dig med alla förberedelser och fungerar dessutom som ditt ombud i nämnden.