Värdens slarviga jurist får smäll på fingrarna av hyresnämnden – tvingas betala 14 000

Piteå Hyresvärdens jurist höll inte deadline, ändrade och la till bevisning i sista stund. Strulet ledde till merarbete för Hyresgästföreningen – som till slut satte ner foten.
Susanne Lindmark, Hyresgästföreningen.
Foto: pressbild Hyresgästföreningen/Johan Gunséus
Susanne Lindmark, jurist Hyresgästföreningen.

I hyresnämnden har alla rätt att få sin sak prövad och det är dessutom gratis. Hyresgäster behöver inte ha ett ombud med sig och nämnden ställer inga krav på juridiska kunskaper.

Men som jurist och företrädare förväntas du däremot hålla en viss kunskapsnivå och ha respekt för regelverket.

Läs ocksåSänkt fängelsestraff – men ingen frigivning för Östersundshems ex-vd Daniel KindbergTvå män i kostym i förtroligt samtal.

Strul och slarv som leder till merarbete för andra uppskattas inte. Och det kan till och med straffa sig, vilket hyresvärden Trumbäcken i Piteå nyligen fick erfara.

Nonchalant i rättsprocessen

Det var under en så kallad bruksvärdesprövning i hyresnämnden i Umeå som Hyresgästföreningens jurist tappade tålamodet med motpartens ombud som hon ansåg vara alltför nonchalant i rättsprocessen.

– Under ärendets gång i hyresnämnden agerade hyresvärdens ombud vid flera tillfällen på ett sätt som kunde ifrågasättas, säger Susanne Lindmark, som företrädde ett stort antal hyresgäster i målet.

Läs ocksåHyresgäst med rullstol har inte kunnat använda sitt kök på ett halvår – värden vägrar återställa detDen funktionshindrade hyresgästen, som sitteri rullstol, kan inte använda sitt kök, efter att hyresvärden satt in en provisorisk lösning efter en vattenskada och vägrar att återställa köket.
En exteriör bild på en domstolsbyggnad.
Hyresnämnden i Umeå.

I en bruksvärdesprövning försöker man hitta så likvärdiga lägenheter som möjligt som man kan jämföra med varandra för att se om hyrorna skiljer sig åt.

Just den här bruksvärdesprövningen omfattade ett femtiotal lägenheter som Trumbäcken ville höja hyrorna för. Båda parter arbetade med att ta fram jämförelseobjekt som hyresnämnden sedan skulle utgå ifrån i sin bedömning.

Det var ett omfattande material och en del att hålla reda på.

Läs ocksåKursgården tickar pengar - nu stoppar kommunen Hyresgästföreningens planer

– Att man då lämnar in fel papper eller gör ett misstag kan man ju ha förståelse för, men den här mängden av ändringar som motpartens ombud gjorde tydde på ostrukturerad processföring, säger Susanne Lindmark.

Drabbar andra hyresgäster som behöver juridisk hjälp

Enligt Susanne Lindmarks beräkningar kostade juristens strul 12 timmars extraarbete för hennes del, vilket motsvarar 24 000 i kronor räknat. Ersättningskravet handlade mindre om pengarna än om vikten av att sätta gränser.

– När vi måste lägga ner orimligt mycket tid på ändringar, upprätta nya yttranden, jämförelsematerial och liknande så innebär det att andra hyresgäster drabbas genom att de får vänta på hantering av deras ärenden, säger Susanne Lindmark.

Hyresnämnden höll med om att ”ombudets processföring bitvis varit stökig och rörig” och att det med all säkerhet orsakat merkostnader.

Ersättningen bestämdes till 14 000 kronor för sju timmars extra arbetstid.

”Beklagar om vi orsakat merarbete”

Trumbäckens vd Samuel Bernberg kommenterar målet och ersättningskravet:

– I en sån här omfattande process så är det viktigt att alla parter hjälps åt och vi kan bara beklaga om vi för vår del orsakat ett merarbete, säger han.

Samuel Bernberg.

Han anser att ersättningen är rimlig och kommer inte att överklaga.

– Vi har för avsikt att betala fakturan när den kommer. Det här var naturligtvis inget medvetet drag från ombudet eller vår sida, men jag håller med om att processen var stökig även om ”vårdslös” är lite att ta i.

Läs också Nya bostads-vd:n får 115 000 kronor i månadslön – 45 000 mer än företrädaren Göran vill lämna drömlägenheten i Stockholms innerstad – stoppas: ”Är livegen”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.