Vill höja hyran med upp till 38 procent
Det har skurit sig mellan Hyresgästföreningen och Sjödin fastigheter. Så pass att Sjödin fastigheter helt enkelt avbröt förhandlingarna med Hyresgästföreningen och sade upp förhandlingsordningen.
– Det var väntat eftersom det saknades underlag till de höjningar de vill göra. Man kunde inte backa upp sina påståenden helt enkelt och då lämnade man förhandlingen. Men man kan inte kräva höjda hyror när varken underhåll eller standardhöjande åtgärder har skett, säger Dennis Nilsson, förhandlare hos Hyresgästföreningen Sydost.
Han fortsätter:
– Vi hoppas ju på att hyresgästerna får det underhåll som behövs, och som är eftersatt. Och hade det varit seriöst från motparten så hade vi nog kommit till en lösning i samförstånd men här går det inte. Det har inte funnits någon förhandlingsvilja. Men vi välkomnar en prövning av hyrorna i hyresnämnden.
Leif Friman är ombud för Sjödin fastigheter.
– Vi anser att vi hade ett bra underlag. Men man vill inte gå med på några hyreshöjningar där ute så då strandade förhandlingarna helt enkelt, säger han.
En hyreshöjning på upp till 38 procent låter mycket?
– Vårt yrkande är så men det är ju en förhandlingsfråga. Och senast hyrorna höjdes var 2004. Om man håller tillbaka hyrorna så mycket som Hyresgästföreningen vill så förhindrar man en bra förvaltning, säger Leif Friman.
Direkt efter det strandade mötet knackade hyresvärden dörr hos hyresgästerna för att få dem att skriva under ett papper där det står så här:
”Min önskan är att sköta kontakten och förhandling om mina villkor som hyresgäst direkt med min hyresvärd. Jag vill inte medverka till en förhandlingsordning som ger hyresgästföreningen den rätten.”
– Det har ringt oroliga hyresgäster till oss. Många ångrar att de skrivit under och upplevde att de blev pressade att göra det, säger Niklas Eriksson, jurist hos Hyresgästföreningen Sydost.
Hyresgästföreningen tänker pröva uppsägningen av förhandlingsordningen i hyresnämnden, och även göra en egen enkät bland hyresgästerna.
– Vill hyresgästerna förhandla själva så har man den rätten. Men det brukar vara hyresgästen som tar initiativ till den rätten, inte hyresvärden, säger Niklas Eriksson.
Leif Friman förklarar varför förhandlingsordningen sagts upp:
– Vi kan ju inte träffa uppgörelser och det går inte att ha en gemensam dialog. Och det vi har gjort är att höra vad hyresgästerna tycker, om de vill ha förhandlingsordning. Den här värden är ju mån om sina hyresgäster och det är viktigt att behålla de hyresgäster som finns kvar.
Enligt Hyresgästföreningen har Sjödin fastigheter brutit mot förhandlingsordningen genom att sätta högre hyror än de framförhandlade.
– Vi har bevis för att hyror redan höjts trots förhandlingsordningen, de har satt nya hyror på hyresgäster som flyttat in och detta hände redan innan förhandlingen strandade. Det är ett brott mot förhandlingsordningen och det tänker vi kräva skadestånd för, säger Niklas Eriksson.
Friman säger:
– När man skrev nya kontrakt i somras så har man inte haft klart för sig att det finns en förhandlingsordning. Vi ville ha medling om detta i hyresnämnden men Hyresgästföreningen tackade nej.
Enligt Niklas Eriksson fanns inget behov av medling.
– En medling är inte tvingande att gå till och vi såg ingen mening i det. Det finns ju en förhandlingsordning och den har varit känd, säger Niklas Eriksson.
En förhandlingsordning utgår från hyreslagen och ger spelreglerna för hur en kollektiv förhandling av hyran och annat som rör boendet ska gå till. Den innebär att hyresgästen själv inte behöver förhandla hyran med sin värd.
Förhandlingsordningen medför skyldighet för hyresvärden att på eget initiativ förhandla med hyresgästorganisationen i frågor som hyreshöjning, standardförbättringar eller förändringar i boendet.
Den part som bryter mot förhandlingsordningen riskerar skadestånd.
Förhandlingsordningen kan sägas upp och hyresnämnden pröva om det är skäligt att säga upp den eller om det är mera rimligt att hyresgästernas villkor förhandlas kollektivt.