Facebooks svar på Hem & Hyras granskning av lägenhetsbedrägerier: ”Haft goda resultat”

Facebooks ägare Meta avböjer att medverka i en intervju med Hem & Hyra. Sami Tahir, presskontakt på Meta Sverige, svarar så här på våra frågor via mejl:

Vi har sett att det finns många fejkade användare på Marketplace, som lurar folk på pengar med lägenheter som inte finns.  Hur kommenterar ni det?

”Bedrägerier på internet är ett problem i allmänhet, och förekommer tyvärr även på Marketplace. Det säger sig självt att det är oönskat i alla skepnader, både för oss och för alla andra i branschen. Vi arbetar målmedvetet för att säkra våra användare mot bedragare, oavsett vilken metod som används.”

”När vi ser att något är en bluff tar vi bort det – och om det kvarstår så inaktiverar vi kontot det kom från. Vi har också haft goda resultat i att lagföra bedragare för att avskräcka andra från att bedriva samma typ av verksamhet.

Hälften av de anmälda annonsbedrägerierna sker på Facebook och Polisen säger att ”ert säkerhetsarbete inte är tillfredsställande när det gäller övervakningen av vad som händer på plattformen”. Hur kommenterar ni det?

”Tyvärr är den obehagliga sanningen att bedragare aldrig helt kan undvikas utan vi gör vårt bästa och undersöker hela tiden sätt som gör att vi kan bli bättre och mer effektiva. Det är därför också viktigt att individen är försiktig online, är noggrann med externa länkar och aldrig lämnar ut sina kort- eller bankuppgifter till främlingar på nätet.”

 ”Vi uppmuntrar alla att rapportera misstänkt aktivitet som har för avsikt att lura och utnyttjar personer, eftersom detta hjälper oss i vårt arbete mot bedrägerier.”