Magisk siffra – bluffbolagets hyresbedrägerier pågår trots högar av anmälningar: ”Bondfångeri”

Bluffbolaget Rentify lurar mängder av privatpersoner på pengar – utan att straffas. Med hjälp av ett kryphål i regelverket har företaget under lång tid tagit betalt för prenumerationer som ingen tecknat. Myndigheterna står handfallna när desperata bostadsletare som Per Rosqvist tvingas betala.

499. Det är den magiska siffran som gör bedragare från USA rikare och svenska lägenhetssökare fattigare.

Hem & Hyra granskar hur nätbedragare utnyttjar desperata personer som söker lägenhet i bostadsbristens Sverige. Vi hittar flera företag som ser ut att fungera på ett liknande sätt. Med falska bostäder lurar de in personer på avgiftsbelagda sajter.  Och ett företag verkar vara snäppet värre än de andra: Rentify.

Behövde betala ”verifieringsavgift”

När Per Rosqvist i höstas var i akut behov av boende i Gävle hittade han en attraktiv lägenhet i stadsdelen Strömsbro via en länk till sajten rentify.se. För att bli aktuell som hyresgäst behövde han betala en verifieringsavgift till Rentify på fem kronor. Han fyllde i sina kontouppgifter på sajten.

Per Rosqvist berättar att han var i en desperat situation när han lockades in på rentify.se.

Under verifieringsrutan fanns en grå text på vit bakgrund i minimal stil, där det stod att kunden efter två dagar binder upp sig på en prenumeration för ”endast 499 kronor i månaden”.

– Jag var stressad och i en desperat situation så jag uppfattade inte den texten, säger Per.

Förstod att han var lurad

Lägenheten gick inte att hyra, men 499 kronor drogs ändå från hans konto. Per mejlade och krävde sina pengar tillbaka, men bemöttes med tystnad.

– Jag förstod att det var bondfångeri och att de utnyttjar sådana som jag.

”Melissa Baldwin” påstår att hon hyr ut en lägenhet inte långt från Mariatorget i centrala Stockholm, med en förvånansvärt låg hyra.

När Hem & Hyra söker bland annonser på Facebooks annonsplats Marketplace blir vi i flera fall hänvisade till Rentify. Den nyskapade Facebook-användaren ”Melissa Baldwin” påstår att hon hyr ut en lägenhet centralt på Ringvägen i Stockholm för 6 500 kronor. Hon skriver till oss att hon anlitar en uthyrningstjänst och vi klickar vidare på hennes länk, där det ska gå att boka visning via Rentify. Vi har nu blivit inlurade på sajten.

Betalar avgift – då försvinner lägenheten

För att gå på visning måste vi betala en bokningsavgift på fem kronor. Vi får upp samma grå textruta om prenumeration som Per Rosqvist. Texten är minst sagt svår att upptäcka.

När vi betalat bokningsavgiften på Rentify går det inte längre att få en visning. Lägenheten verkar inte existera och vi har lurats att skaffa en prenumeration. Vi hittar heller inte några andra seriösa lägenhetsannonser på sajten. Det känns troligt att ”Melissa Baldwin” är en falsk användare som lett oss hit för att göra oss till betalande medlemmar av Rentify. Vi ser även andra sannolikt fejkade användare som lägger ut länkar till Rentify i olika Facebook-grupper.

Har du också svårt att se texten som pilen visar på Rentifys sajt? Det står: ”Prova verifieringen för endast 5 kr i 2 dagar. Därefter endast SEK 499 / månad i en löpande prenumeration tills du säger upp prenumerationen.”

Tecken på att en Facebook-profil är fejkad:

  • Har skapats de senaste två åren.
  • Kontot är låst.
  • Personen saknar vänner.
  • Personen heter ett svenskt namn, men bor i USA eller England.
  • Profilen uppger sig vara en privatperson men marknadsför flera olika lägenheter samtidigt.

Idén med Rentify är lika enkel som självklar. Företaget lurar in kunder på sin sajt med attraktiva och billiga lägenheter, för att sedan låta dem registrera sig. Registreringen övergår i hemlighet till en prenumeration på 499 kronor per månad. Några riktiga lägenheter finns inte att hyra på sajten.

Facebook säger att man arbetar aktivt mot kriminella annonsörer, men verkar inte göra mycket för att stoppa Rentifys bedrägeri. Tvärt om.

Reklam för bluffsajten på Facebook

Efter att ha sökt efter lägenheter på deras plattform Marketplace får vi flera sponsrade inlägg i vårt Facebook-flöde. Det är reklam för attraktiva lägenheter i centrala Stockholm och förorterna Järfälla och Sköndal. Inläggen lockar med ”Förstahandskontrakt utan kö”. När vi klickar på inläggen slussas vi återigen in på Rentifys sajt, där vi påstås kunna boka en visning för ett förstahandskontrakt. Tanken är att vi ska registrera oss och bli prenumeranter utan att förstå det. Att få några lägenheter är inget att hoppas på.

Kopiorna och originalet. Rentify lovar ”Förstahandskontrakt utan kö i Stockholm” men har stulit bilder och beskrivningar av lägenheter rakt av från Ikano Bostad.

Vi ser att lägenheterna i Sköndal finns på Thorsten Levenstams väg 4C. Enligt Lantmäteriet ägs bostäderna av Ikano bostad. På Ikano förklarar man att lägenheterna endast läggs ut på kommunala bostadsförmedlingar och via förmedlingstjänsten Homeq. Rentify har helt enkelt stulit bilderna från Ikano och kopierat beskrivningen av bostäderna.

– Det här är skurkfasoner och inget vi kände till. Vi ska titta närmare på Rentify, säger Christian Mariager, fastighetschef på Ikano Bostad.

Bolaget har funnits i minst tre år

Rentify har enligt anmälningar och historiska data åtminstone funnits sedan 2020 i sin nuvarande form.  Det finns ingen ansvarig för sajten förutom företagsnamnet Global Digital Ventures, med adress i ett företagsområde   i staden Santa Fe i USA.

Jag blir så förbannad. Varför stoppas de inte?

Privatperson som anmält Rentify utan att få rätt

Polisen, Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentverket har de senaste två åren sammanlagt fått in ett 60-tal anmälningar mot Rentify.

I anmälningar finns bland annat privatpersoner som först efter några månader upptäckt att de tecknat en prenumeration och förlorat tusentals kronor utan att få återbetalning från Rentify.

Sajten sågas av många

En speciell Facebook-grupp  har startats där lurade personer delar med sig av den fruktlösa kampen att kräva tillbaka prenumerationspengar från Rentify. Vi pratar med grundaren av gruppen , som berättar att mängder av personer hört av sig om ”detta lagliga bedrägeri”.

På sajten Trustpilot, där kunder recenserar företag, finns också många ilskna omdömen från privatpersoner som lurats på tusenlappar på rentify.se.

Bild: Sveriges konsumenter

Toppen av ett isberg. Maria Wiezell anser att Rentifys bedrägerier sannolikt är långt fler än de 60 anmälningarna: ”De flesta anmäler inte något sådant”, säger hon.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på organisationen Sveriges konsumenter, tror att Rentify gör stora pengar på bedrägeriet och att de 60 anmälningarna är långt ifrån allt.

– De är toppen av ett isberg. De flesta anmäler inte något sådant. Väldigt många upptäcker det ju knappt, och när de gör det så orkar de inte ta tag i det, säger hon.

Därför kan bedrägeriet fortsätta

Så varför stoppar ingen detta bedrägeri, som pågått i tre år och bara fortsätter?

I vanliga fall ska kunder som har en tvist med ett företag vända sig till ARN. Men värdegränsen för att få göra en anmälan är 500 kronor. Rentifys ”prenumeration” är satt till en krona mindre, 499. Därför är en anmälan meningslös. Inte ens de kunder som lurats på större belopp för flera månaders prenumeration kan få rätt. ARN måste nämligen kunna nå företaget, annars avvisas ärendet. Och Rentify har inte gått att nå.

– Blir man anmäld ska man ha rätt att yttra sig. Vi har de regler att förhålla oss till som vi har fått från regeringen, säger Elin Envall, jurist på ARN.

Trots detta har sex anmälningar om Rentify gjorts till Allmänna reklamationsnämnden. Alla har avvisats.

Bild: Britt Mattsson

Per Rosqvist krävde tillbaka sina pengar från Rentify, men bemöttes länge med tystnad.

Vi pratar med fyra personer som råkat ut för Rentify och anmält dem till ARN. De är upprörda över att bluffbolaget kan fortsätta sin verksamhet.

– Jag blir så förbannad. Varför stoppas de inte? säger en av dem.

Vi hör av oss till Polisen, som fått in ett 50-tal anmälningar mot Rentify de senaste två åren, och frågar vad de kan göra för att stoppa upplägget.

– Vi kan titta på det om det handlar om bedrägeri. Men det kan vara så att kunden ingår ett avtal när den uppger sina kontouppgifter. I så fall kanske det mer handlar om vilseledande marknadsföring och då är det Konsumentverkets område, säger Lotta Mauritzson, brottsförbyggare på Polisens nationella bedrägericentrum.

Ingen har väckt åtal

Hon känner inte till något ärende mot Rentify som tagits vidare till domstol. Inte heller Hem & Hyras sökning på landets tingsrätter visar att något åtal väckts mot företaget.

Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket, berättar att man inte heller har gått vidare med någon av anmälningarna mot Rentify.

– Det blir svårare när det inte är ett svenskt bolag. Det blir också svårt att driva ett ärende vidare om bolaget inte frivilligt rättar sin marknadsföring. De flesta bolag vill ju göra rätt.

Men Rentify är ett bolag som har som affärsidé att inte göra rätt. Då blir ni lite tandlösa?

– Ja, det blir mycket svårare för oss att utöva tillsyn.

Det är ju jätteproblem att man på det här sättet kan sälja ingenting för dyra pengar. Det är väl självklart att det inte borde vara så här.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på Sveriges konsumenter

Maria Wiezell på Sveriges konsumenter är tydligt frustrerad över att Rentify kan få fortsätta.

– Det är ju jätteproblem att man på det här sättet kan sälja ingenting för dyra pengar. Det är väl självklart att det inte borde vara så här, säger Maria Wiezell.

Borde kontrollerna vara bättre?

– Ja, det borde de absolut vara.

Försöker kontakta Rentify

Den enda kontaktvägen till Rentify är en mejladress. När vi mejlar att vi vill ställa kritiska frågor till ansvariga på företaget får vi ett svar från ”Tamara” på kundtjänst, som berättar att ”berörd avdelning kommer att svara på din fråga så snart som möjligt.” De återkommer aldrig.

Inga kunder som vi kontaktar eller kan se i anmälningar har fått tillbaka några pengar från Rentify. Med ett undantag: Per Rosqvist i Gävle. Han anmälde till ARN, begärde återbetalning och planerade att ta ärendet till rätten. Till sist fick han sina 499 kronor från Rentify, med tillägget att han inte hade laglig rätt till pengarna. De återbetalades till honom i ren ”vänlighet”.