Har jag rätt till underhåll av lägenheten?
Jag hyr en lägenhet hos Ystadbostäder sedan 2007. När jag flyttade in så fanns en lista på när underhåll skulle ske i lägenheten. Det var olika år i olika rum. En ny matta i badrummet ett år, nya väggar i badrummet ett annat.
Ville man ha det tidigarelagt så fick man betala en viss mellanskillnad. Ville man inte ha det vidgjort fick man hyresrabatt. Detta underhåll togs sedan bort på grund av att det blev för dyrt. Så nu finns det inget underhåll längre. Det kollas över om det behövs göras när hyresgästen flyttar. Men jag har aldrig tänkt flytta! Nu efter 12 år så är det mycket som börjar kännas slitet. Vi har dessutom problem med fukt i en vägg där färgen flagnar. Har jag rätt att få min lägenhet underhållen?
Visst har du rätt till underhåll. Hyresvärden ska underhålla lägenheten med ”skäliga tidsmellanrum”. Att hyresvärden inte längre erbjuder så kallat ”hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll” (HLU) betyder inte att hyresvärden endast ska utföra underhåll i samband med att hyresgästen avflyttar. Lägenhetens skick avgör när hyresvärden ska utföra underhåll. Om hyresvärden nekar till underhåll på din förfrågan kan du be Hyresgästföreningen om hjälp. Vi hjälper dig att göra en bedömning av lägenhetens skick och underhållet. Vi kan också företräda dig i hyresnämnden och vi hjälper dig med själva ansökan där vi begär att hyresnämnden beslutar att förelägga hyresvärden att utföra underhåll. Hyresnämnden avgör om hyresvärden är skyldig att utföra underhåll eller ej, beroende av hur eftersatt underhållet är.
Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.
Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm
Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se
Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.
Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.