HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Susanna Skarrie, Chefredaktör/ansvarig utgivare/vd

Marie och det tejpade kaklet – en modern hyressaga

Marie Asplund bor i Jordbro söder om Stockholm. Hon är hyresgäst och svårt synskadad. En natt i maj i år rasar en vägg i hennes badrum ner och kaklet krossas. Värden vägrar laga med annat än silvertejp om inte Marie går med på en totalrenovering av badrummet – och därmed rejält höjd hyra.

Maries värd heter Hembla. För två år sedan köptes Hembla upp av ett tysk fastighetsbolag, Vonovia. De har de senaste åren blivit ägare till många slitna fastigheter i svenska förorter genom att köpa värdarna Victoria Park och Hembla.
Vonovia kom in på den svenska hyresmarknaden med löften om hållbarhet och nöjda hyresgäster. Men de har samma strategi när det gäller renovering som de tidigare, kortsiktiga ägarna – att styckrenovera lägenhet för lägenhet för att sedan höja hyran rejält. Något vanligt underhåll av slitna lägenheter ingår inte i Vonovias affärsmodell.

För varje nyrenoverad lägenhet stiger fastighetsvärdet och till slut är det dags för det som på affärsspråk kallas exit – att sälja och ta hem vinsten. Men Vonovia har lovat att bryta trenden och stanna på den svenska hyresmarknaden – för evigt.
Sverige framhålls som ett av de bästa länderna att vara hyresvärd i, bland annat tack vare ”hyresregleringen” och bostadsbristen.
Få saker är så säkra investeringar som den svenska hyresmarknaden. Hyresregleringar, det vill säga förhandlade hyror i motsats till ensidigt satta marknadshyror, samt rejäl bostadsbrist över hela landet gör att pengarna rullar in i en stadig takt.

Det är där Marie och hennes ihoptejpade badrum kommer in. Hon och hennes grannar hamnar rejält i kläm. Hon är inte ensam. Hennes granne Rudi Mestel har blivit allvarligt sjuk i legionärssjukan av vattenledningarna som innehåller den farliga bakterien legionella. Och som fastighetsägaren först efter miljöförvaltningens krav på åtgärder börjat göra något åt.

Än är det för tidigt att säga något om löftet från Vonovia om nöjda hyresgäster och evighetsperspektiv kommer att hålla. Det ser i dagsläget inte ljust ut. Från hyresgästerna i Vonovias 38 000 lägenheter får bolaget betydligt lägre betyg än genomsnittet.
Vi ska ge Vonovia en chans, såklart. Två år är en kort tid för att få ordning på ett sjunkande skepp. Kanske får Marie sitt badrum fixat utan hyreshöjning. Kanske saneras vattenledningarna i huset från legionella så att Rudi och hans grannar vågar duscha utan risk att hamna på sjukhus. Det återstår att se.

En sak är i alla fall klar: Vi på Hem & Hyra kommer att fortsätta att hålla ögonen på Vonovia.
Så här ska ingen hyresgäst behöva bo.

Fler krönikor av Susanna Skarrie
Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.