Allt fler klagar på brister i boendet
Kommunala Eidar har åtgärdat trasiga golv och flera andra fel hos Maria-Louise Eriksson på Sylte. Annat tycker hon sig inte fått gehör för hos värden. Ett exempel är sprickor under fönstren i sovrum och kök, där det rasat in kalluft.
I vintras stack Maria-Louise in en brödkniv för att kolla hur djupt hålet i köksväggen var. Hela bladet försvann.
– Det var hål rätt igenom. Eidar har inte tagit mig på allvar, hela tiden fick jag höra att det beror på sättningar i huset.
Ett annat problem är två rör som går längs med garderobernas överskåp i hall och sovrum. Ett vitt damm har läckt ur hålen där rören kommer in.
– Detta har jag sovit i! Ibland har jag fått gå in och lägga mig i vardagsrummet.
I januari fick hon nog och vände sig till miljöförvaltningen, som dock inte behövde agera. Några veckor senare var sprickorna lagade och rören i garderoberna isolerade.
– Jag är jättenöjd med det som värden gjort hittills. Och jag känner mig upprymd, äntligen händer något, säger Maria-Louise.
I höstas organiserade Eidar om i områdena. Enligt förvaltningschef Carina Johansson är det oklart hur Maria-Louises klagomål hanterats.
– Jag kan inte svara på vad som hänt, men det ska inte behöva ta fem år att få ett fel avhjälpt.
Hon anser dock inte att bolaget brustit när det gäller sprickorna under fönstren. I Eidars databas finns ingen notering om detta.
– Våra rutiner är att vi ska registrera felanmälningar. Men naturligtvis kan vi göra misstag, till exempel om en hyresgäst fångar oss ute i farten.
Hyresgästföreningen började föra helårsstatistik över antal ärenden 2003. Sedan dess toppar så kallade ”hinder och men”. Nivån är fortsatt hög. Förra året handlade 1 100 av 3000 ärenden om olika brister i boendet.
– Det betyder inte nödvändigtvis att det blivit krångligare att vara hyresgäst. Juridiska avdelningens arbete har blivit mer känt, säger chefsjurist Lennart Björkman.