Annons

Allt fler klagar på brister i boendet

Trollhättan ​Vanligaste ärendet hos Hyresgästföreningen rör brister i boendet. Maria-Louise Eriksson i Trollhättan fick nog av sin värds långsamma hantering. – Jag betalar full hyra, då ska jag få bo i en hel lägenhet, säger hon.

​Kommunala Eidar har åtgärdat trasiga golv och flera andra fel hos Maria-Louise Eriksson på Sylte. Annat tycker hon sig inte fått gehör för hos värden. Ett exempel är sprickor under fönstren i sovrum och kök, där det rasat in kalluft.

I vintras stack Maria-Louise in en brödkniv för att kolla hur djupt hålet i köksväggen var. Hela bladet försvann.
– Det var hål rätt igenom. Eidar har inte tagit mig på allvar, hela tiden fick jag höra att det beror på sättningar i huset.
Ett annat problem är två rör som går längs med garderobernas överskåp i hall och sovrum. Ett vitt damm har läckt ur hålen där rören kommer in.
– Detta har jag sovit i! Ibland har jag fått gå in och lägga mig i vardagsrummet.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

I januari fick hon nog och vände sig till miljöförvaltningen, som dock inte behövde agera. Några veckor senare var sprickorna lagade och rören i garderoberna isolerade.
– Jag är jättenöjd med det som värden gjort hittills. Och jag känner mig upprymd, äntligen händer något, säger Maria-Louise. 

Annons

I höstas organiserade Eidar om i områdena. Enligt förvaltningschef Carina Johansson är det oklart hur Maria-Louises klagomål hanterats.
– Jag kan inte svara på vad som hänt, men det ska inte behöva ta fem år att få ett fel avhjälpt.
Hon anser dock inte att bolaget brustit när det gäller sprickorna under fönstren. I Eidars databas finns ingen notering om detta.
– Våra rutiner är att vi ska registrera felanmälningar. Men naturligtvis kan vi göra misstag, till exempel om en hyresgäst fångar oss ute i farten.

Hyresgästföreningen började föra helårsstatistik över antal ärenden 2003. Sedan dess toppar så kallade ”hinder och men”. Nivån är fortsatt hög. Förra året handlade 1 100 av 3000 ärenden om olika brister i boendet.
– Det betyder inte nödvändigtvis att det blivit krångligare att vara hyresgäst. Juridiska avdelningens arbete har blivit mer känt, säger chefsjurist Lennart Björkman.

Annons
Läs ocksåHemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?"Krossat glas med blod på fönsterkarmen och två hander i handfängsel där en hand är i ett bandage med blod på.
Läs också Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.