Avslöjade felaktiga hyror – får sänkning och återbetalning: ”Amatörmässigt”

Baltzar lanserades som ett påkostat boende med hotellkänsla av kommunala Törebodabostäder, Törebo. Men bara något år efter att tvillinghusen intill Göta kanal stod färdiga började hyresgästerna misstänka att hyrorna var felaktiga.
– Vi jämförde våra hyror och upptäckte att de var olika även om lägenheterna var likadana, med samma standard och läge. Det kunde skilja med flera hundralappar i månaden, säger Lars Aleniusson, som flyttade in med sin fru Birgitta på försommaren 2020.

Tillsammans med grannarna Bengt Ekman och Uno Fogelström bildade Lars Aleniusson en arbetsgrupp som tog reda på mer om hyrorna för de 60 lägenheterna. Därefter kontaktade de Törebo och Hyresgästföreningen och påpekade att hyrorna var orättvisa. Men enligt Lars Aleniusson var det som att tala för döva öron.
– De svarade att det inte var något fel på hyrorna och tyckte nog att vi skulle sluta tjata, säger han.

Hyresgästerna stod dock på sig och efter en närmare granskning i våras av Hyresgästföreningens förhandlingsjurist Ludvig Möller konstaterades det att hyresgästerna haft rätt hela tiden.
Hur kunde det bli så här?
– När Baltzar byggdes 2019 förhandlade Törebo och vi på Hyresgästföreningen fram så kallade inflyttningshyror som skulle gälla när hyresgästerna flyttade in. Men vid kontraktsskrivningen satte Törebo hyror som i de flesta fallen var något högre än de vi förhandlat fram. Eftersom de kontrakterade hyrorna sedan blev till underlag i de årliga hyresförhandlingarna så upprepades misstaget under flera års tid, säger Ludvig Möller.

När felet begicks var Dan Harryzon vd för Törebo. Han efterträddes våren 2023 av Stefan Rånes. Rånes bekräftar Möllers bild av vad som hänt. Men han kan inte förklara varför Törebo tog ut högre inflyttningshyror än de framförhandlade.
– Varken vd eller förhandlaren på Hyresgästföreningen jobbar kvar i dag så det är svårt att kolla upp hur det kunde bli som det blev. Det skulle ju kunna vara så att det fanns en senare överenskommelse mellan bolaget och Hyresgästföreningen om de hyror som togs ut, att den aldrig blev påskriven. Men nu justerar vi hyrorna efter den lista som är signerad. Vi återbetalar till dem som haft för hög hyra och kräver inga retroaktiva inbetalningar från de som haft för låg hyra, säger Stefan Rånes.
”Hedrar den ursprungliga överenskommelsen”
Fyra år efter att hyresgästerna första gången påpekade att hyrorna var felaktiga har nu en lösning förhandlats fram. Den innebär att hyrorna för de 60 lägenheterna justeras till den nivå som förhandlades fram 2019 med tillägg för de årliga höjningarna som varit.
– Man kan säga att vi nu hedrar den ursprungliga överenskommelsen om inflyttningshyror plus de årliga höjningarna som varit därefter, säger Ludvig Möller.
Följden blir att:
- Hyrorna sänks med i genomsnitt med 1 procent från och med september 2025.
- 44 lägenheter får sänkt hyra med 5–305 kronor per månad.
- 15 lägenheter får höjd hyra med 7–111 kronor per månad.
- Hyresgästerna som får sänkt hyra kompenseras retroaktivt. Totalt återbetalas 228 000 kronor genom avdrag på hyresavin.
- De som får höjd hyra berörs först från september 2025, det vill säga slipper betala tillbaka pengar retroaktivt.
Vad vill du säga till hyresgästerna som betalat för hög hyra?
– Det är jättebra att vi nu har rett ut det här, att hyran justeras och att de får tillbaka pengarna de betalat för mycket, säger Stefan Rånes.
Hyresgäster som Hem & Hyra talat med upplever att de blivit nonchalerade och dåligt bemötta av dig när de lyft frågan om felaktiga hyror. Hur ser du på det?
– Det håller jag inte med om. Det får stå för dem, säger Stefan Rånes.
Hur ser man då, på Hyresgästföreningen, på att det var hyresgästerna själva som upptäckte felet och att det dröjde fyra år innan det rättades till?
– Det hade naturligtvis varit önskvärt att upptäcka misstaget tidigare. Men nu har vi, tillsammans med Törebo, nått en lösning som både justerar hyrorna framåt och ger hyresgästerna återbetalning, säger Ludvig Möller.
Önskar större transparens
På Baltzar är hyresgästerna glada över att Törebo och Hyresgästföreningen äntligen lyssnat och rett ut felaktigheterna.
– Det är sanslöst att det skulle behöva ta så lång tid. Amatörmässigt! säger Lars Aleniusson.
Flera av hyresgästerna ifrågasätter även själva hyresmodellen för huset. En modell som bland annat medför hyresskillnader för lägenheter beroende på vilket våningsplan samt om den har utsikt åt öst eller väst.
– Vi efterfrågar en mer transparent och tydlig redovisning av hyressättningen i framtiden, säger Lars Aleniusson.