Balder åtgärdade vattenskada – efter åtta månader
Vardagsrummet i Joakim Ljungkvists lägenhet i Älta är avskärmat från hallen med plast. I trappan upp till övervåningen är en del av väggen borttagen, på golvet ligger skyddspapp. Allt effekterna av en vattenskada som han anmälde i mars, åtta månader sedan.
– Det har luktat så illa i lägenheten att både jag och min son har kräkts. Balder har skött det här så klantigt så man tror inte det är sant, säger Joakim Ljunkvist som själv jobbar som kakelsättare och snickare och menar att det här ska man kunna fixa på högst tre månader om man gör saker rätt.
Den sjunde mars kom ett företag som efter mätning konstaterade att det var fukt i väggen. Sedan hände inget. När sommaren kom åkte familjen på semester och fick då ett telefonsamtal att de måste godkänna renoveringen av badrummet och en hyreshöjning på 670 kronor.
– Jag förstår inte varför jag ska jag få en höjning för att jag får en vattenskada som jag inte orsakat. Men trots att jag godkände renoveringen så hände ingenting förrän de kom hit i mitten av oktober och rev väggarna och började renovera, det är inte klokt att det kan ta så lång tid, säger Joakim Ljungkvist.
Han har kopplat in Hyresgästföreningen och vill ha nedsättning av hyran eftersom han inte har kunnat använda duschen på övervåningen sedan i mars.
Niklas Dabrowski, kundrelationsansvarig på Balder, varför har det tagit så lång tid att renovera badrummet?
– De viktigaste förklaringen är att våra förhandlingar med Hyresgästföreningen om ett nytt ramavtal för badrumsrenoveringar har dragit ut på tiden. Innan det var klart kunde vi inte berätta för hyresgästen hur stor höjningen blir så att han kunde godkänna renoveringen, säger han.
Men hyresgästen ska väl inte lida för att inte ni kommer överens, ni har ju ett ansvar som hyresvärd att se till att fel blir åtgärdade?
– Jo och det är olyckligt att det drog ut på tiden men vi kan inte gärna be honom godkänna renoveringen utan att berätta vad höjningen blir.
Men ni kunde väl renovera badrummet utan att höja hyran eftersom det var en vattenskada som han inte orsakat?
– Nej, när vi renoverar så gör vi det enligt modern standard och då blir det en standardhöjning med till exempel golvvärme och då höja hyran.
Men borde inte hyresgästen få välja om de vill ha en höjd standard i form av till exempel golvvärme ?
– Nej, vi renoverar enligt modern standard när vi gör i ordning badrum. Sedan tror jag att många vill ha golvvärme, de flesta vill inte gå på ett kallt klinkergolv, säger han.
Han har fått vänta åtta månader och får en hyreshöjning på 670 kronor i månaden, hur ser du på det?
– Det är beklagligt att det har hänt, i normala fall tar en badrumsrenovering två-tre månader. Men nu har vi ett avtal som vi kan använda vid kommande badrumsrenoveringar som kommer att gå smidigare. Vi ska kompensera honom för att han inte kunnat använda ett av sina två badrum den här tiden, säger han.
Från att fuktmätningen gjordes den sjunde mars så dröjde det till sommaren innan han fick besked från er, varför tog det så lång tid?
– Det är beklagligt och det är inte på det sättet vi vill jobba, men det har varit många kockar i det här och vi har brustit i kommunikationen med hyresgästen.