Bozana klarar sig utan bil – men inte Göran
Bozana Curak bor i ett av Norrköpings största bostadsområden, Klockaretorpet, sedan tio år tillbaka. Området ligger visserligen i utkanten av staden, men tack vare en väl utbyggd kollektivtrafik går det ändå lätt att ta sig till andra delar av Norrköping utan bil. Spårvagnarna går var tionde minut en stor del av dygnet.
Bozana äger ingen bil, och tycker inte heller att hon behöver någon.
– Det finns ingen anledning att ha det när man bor här. Att åka spårvagn är både billigare och mer miljövänligt, säger hon.
Bozana reser med kollektivtrafiken ett par gånger i veckan i genomsnitt. Oftast åker hon till centrum för att uträtta olika ärenden. Just den här dagen ska hon till banken. När hon ändå är i centrum brukar hon passa på att shoppa lite också. Resan med spårvagnen tar ungefär en kvart, enkel väg.
– Om jag hade åkt bil i stället hade det blivit väldigt dyrt per resa. Man ska ju betala skatt och försäkring och sånt också, inte bara bensin. Med spårvagnen kostar det 15 kronor att åka inom stan.
Norrköping har, tillsammans med Linköping, bland de högsta hyrorna i länet, i genomsnitt.
Bozana tycker att det är okej att hyrorna är högre i Norrköping och andra större städer, så länge det finns en väl utbyggd kollektivtrafik och annan service.
– Då kan man välja om man vill ha bil eller inte.
Det hon förlorar är bilägarens rörelsefrihet. Med kollektivtrafiken finns också risk för förseningar, särskilt på vintern.
I Åtvidaberg, där det är billigare att hyra lägenhet än i storstäder, finns också kollektivtrafik. Det går både buss och tåg till Linköping, dit många Åtvidabergare arbetspendlar. Dessutom finns lokalbuss i tätorten.
– Den går väl någon gång i timmen eller så. Åtminstone dagtid, säger Ingemar Johansson, som bor på Södra Utsiktsgatan i Åtvidaberg.
Men det vore besvärligt att förlita sig bara på bussen, det är han och vännerna Göran Granberg, Sven-Erik Säberg och Ebbe Gustavsson eniga om. Samtliga är bilägare.
– Det är svårt att vara utan bil här, säger Göran Granberg.
– Men i och för sig är det väl mest för bekvämlighetens skull som jag åker bil så fort jag ska någonstans, säger Ingemar.
Han har inga planer på att göra sig av med den och åka kollektivt i stället, trots att det skulle bli billigare.
– Det spelar ingen roll.
Samtidigt är de glada att bussen finns, även om de inte nyttjar servicen i dagsläget.
– Bussen får de inte röra. det kan komma en dag när man måste åka buss, säger Göran.
…kostar olika mycket beroende på sträcka, typ av biljett och hur man väljer att betala biljetten.
Årskort blir billigast om man reser mycket. 8 775 kronor kostar det för en vuxen som vill resa i hela länet och 4 770 kronor för ett tätortskort.
30-dagarskort kostar 975 kronor för hela länet och 530 kronor för tätort.
Källa: Östgötatrafiken.
Att åka egen bil…
…kostar olika mycket beroende på bilmodell, bilens ålder, körsträcka, försäkring med mera.
Enligt Konsumentverkets bilkalkyl skulle det kosta3 500 kronor i månaden att äga och använda en sex år gammal Volvo S40, om man kör 1 500 mil om året.
En Opel Astra från 1996 skulle kosta 2 500 kronor i månaden.
I beräkningarna ingår värdeminskning.
Källa: Konsumentverket.