Cecilias mamma störs av grannens skrik – kräver halverad hyra

Kristinehamn Ett träd, lugn och ro. Det var vad Cecilias 86-åriga mamma hoppades på när hon flyttade till ett seniorboende i Kristinehamn. Men mitt i natten vaknade de av att en granne skrek så att blodet isade sig. Nu kräver de sänkning av hyran.
Foto: Privat/ Anna Rytterbrant
Cecilia Hardestam känner att hon bollas runt i försöken att hjälpa sin mamma som får sömnen störd av en skrikande granne.

Tiden hade kommit för Cecilias mamma att flytta från huset som hennes makes far byggt i början av 1930-talet. Hon hade inte många krav, utan det som avgjorde var träden.

– Vi tittade på två lägenheter, den ena hade tre träd utanför fönstret så vi valde den. Mamma hade sagt: ”Bara jag får se träd så kan jag bo var som helst”, berättar Cecilia.

Läs ocksåGuide: Så kan du göra vid störningar från grannenVarningsbrev från hyresvärdar.

Cecilia sov hos sin mamma första natten, det var natten mot julafton 2024. Vid tvåtiden på natten vaknar de av att någon skriker mycket högt och trycker på larmknappen upprepade gånger. Skriken höll på i över tio minuter innan det blev tyst. Men efter en stund började personen i lägenheten intill skrika på nytt.

– Det lät som att någon skadat sig och led av svår ångest, jag gick ner till hemtjänstpersonalen som hade rast, de sa att jouren var på väg.

Där, vid hemtjänstens fikarum, hördes inte skriken. Men det var tydligt att de kände till vad hon pratade om.

Läs ocksåSå hanterar du en störande granne

– Det är smärtsamt att höra hur grannen lider. Och mamma tycker det är anmärkningsvärt att hon inte upplystes om att det bodde en störande person i lägenheten intill. Enligt hemtjänsten har det här pågått i över två år.

I nästan ett år har Cecilia försökt få till en förbättring.

Beklagade valet av lägenhet

För så här har det fortsatt, så gott som varje natt vaknar Cecilias mamma av att grannen intill skriker och larmar gång på gång.

Störningarna är så kända i huset att en annan granne beklagade att Cecilias mamma fått just den lägenheten. Och omkringboende i andra hus har frågat vad som egentligen händer på seniorboendet.

Läs ocksåFöräldrarna anklagas för vuxne sonens stök i huset – räddas från uppsägning

Cecilia och hennes mamma har vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp. Förhoppningen är att även den boende i lägenheten intill får sitt omsorgsbehov tillgodosett.

– Det är många lidande i det här och det är sorgligt ur flera aspekter, konstaterar Hyresgästföreningens jurist Ingemar Fornemo och fortsätter:

– Vi kritiserar varken grannen eller boendet utan problemet är att det varit något av en ”låt-gå-situation”. Men ingen mår bra i det här, säger han.

Ingemar Fornemo är juridisk handläggare på Hyresgästföreningen i Värmland.

Kräver hyressänkning som påtryckning

Cecilia kräver via Hyresgästföreningen att hyran sänks med 50 procent så länge störningarna pågår. Men pengarna är inte det viktiga, utan kravet ska ses som en påtryckning för att få störningarna att upphöra.

Att störningarna fått pågå så länge tror Cecilia beror på flera saker.

– En del äldre, som min mamma, orkar inte ta kampen, en del har flyttat, andra stänger av hörapparaten för att inte störas, berättar Cecilia.

Andra saker som kan ha bidragit till att ingen agerat, trots att personens skrik och lidande pågått länge, verkar vara boendeformen. Enligt kommunens hemsida skriver hyresgästerna vanliga kontrakt och betalar hyran till Kristinehamnsbostäder.

Men det är Kristinehamns kommun som blockhyr fastigheten och som står bakom boendet. Det är också kommunens boendesamordnare som administrerar intresseanmälningar från dem som vill flytta in.

Därtill kommer att de boende kan ha olika stödformer: hemtjänst eller LSS.

Cecilias mamma är 86 år och nästan varje natt vaknar hon av att den boende i lägenheten intill skriker.

Bollas runt

Cecilia upplever att detta bidragit till att hon bollats runt mellan olika instanser där ingen riktigt vet vem som har ansvaret.

– Var för sig är cheferna förstående och tillmötesgående, men det har inte lett till någon förbättring för vare sig mamma, de andra boende eller grannen, säger hon.

Snart har det gått ett år sedan Cecilias mamma flyttade in.

Sofia Sedin är verksamhetschef över hemtjänsten i Kristinehamns kommun.

Sofia Sedin är nytillträdd chef över hemtjänsten i Kristinehamns kommun.

Hur kommer det sig att det här pågått så länge?

– Jag kan inte riktigt svara på det eftersom jag är helt ny på min tjänst. Men allmänt är det väl så att kommunen är hyresgäster hos Kristinehamnsbostäder och då har det varit svårt att veta vem som ska göra vad. Nu har jag tagit ärendet vidare till min chef och till kommunjuristen som tittar på hur vi ska hantera det här och en eventuell hyresnedsättning. Jag kan inte gå in mer på det på grund av sekretessen, säger hon.

”Har inte fallit mellan stolarna”

På hemsidan trycker kommunen på att hyresgästen tecknar kontrakt och betalar hyra som i en vanlig lägenhet via Kristinehamnsbostäder. Det som skiljer är att miljön ska vara anpassad för äldre genom att det finns hiss, tillgång till lunchrestaurang och ordnas aktiviteter i huset. Den som vill ha hjälp från hemtjänst eller trygghetslarm måste ansöka om det separat.

Men Kristinehamnsbostäder är tydliga med att ansvaret helt och fullt ligger hos kommunen. Anna-Carin Backman är kund- och marknadschef på bolaget.

– Det här är inget som fallit mellan stolarna, det vill jag vara tydlig med. Det är inte vi som har avtalsförhållandet med de boende, utan det är kommunen som har det. Vi är alltid snabba på bollen med sådana här saker och det här har tydligen pågått väldigt länge, säger hon.

Allt Cecilias mamma önskade sig var ett fönster med utsikt mot träd. Det fick henne att välja lägenheten där hon nu blivit störd i snart ett år.

Bostadsbolaget har orosanmält

Trots det var det först i augusti hon fick kännedom om problemen efter att hyresgäster i Kribos kringliggande lägenheter valt att flytta.

– Det här är ett ohållbart jätteproblem! Kringboende har ringt till kommunen flera gånger men inget har hänt. Nu när det kommit till vår kännedom har vi gått hårt åt kommunen för att de ska lösa situationen.

Så vad händer nu? Ni kan väl inte gärna säga upp kommunen för störningar?

– Nej, precis. Vi som kommunalt bolag kan inte driva ärenden mot kommunen, utan måste lita på att de gör vad de ska. Vi har berättat för kommunen hur vi hanterar störningar och visat hur man skriver anmaningsbrev och vi har även gjort en orosanmälan – för det här är förfärligt, säger Anna-Carin Backman och fortsätter:

– I det här läget tycker jag inte man kan göra en uppsägning av en sjuk människa som behöver hjälp, utan de måste hitta ett boende där personen får hjälp dygnet runt. Jag tror att vi kommer kunna lösa det här tillsammans så att det blir bra för både grannar och personen i fråga, säger hon.

Cecilias mamma hade två lägenheter att välja mellan. Hon valde den med träd utanför fönstret. Trots närmare ett år av störningar kan hon inte riktigt säga att hon ångrar sitt val. Allt beror på vad som händer framöver.

– Hon tycker om att se när de rör sig och tycker att träd är vackra att titta på, berättar Cecilia.

Läs också Hans fru misshandlade granne – riskerar förlora sitt hyreskontrakt Mamma och störande flicka måste flytta från sin lägenhet: ”Jag känner ingenting, i mitt hjärta känner jag ingenting”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.