HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Corona skapar dålig stämning – då säger värden till på skarpen

Mjölby Coronapandemin orsakar inte bara oro för att bli smittad. Ibland upplever fastighetsvärden Claes Fahlgren att det blir dålig stämning när hyresgäster inte håller tillräckligt avstånd och han måste säga till på skarpen.
Foto: Jenny Knutsson
Claes Fahlgren har inte koll på hur många gånger om dagen han sprejar sig med handsprit.

En vattenläcka. En spis som slutat fungera. En termostat som kärvar. Saker går sönder hemma hos hyresgästerna och måste fixas trots att det pågår en pandemi.

Medan en del hyresvärdar bara utför akuta reparationer under coronapandemin så har kommunägda Bostadsbolaget i Mjölby valt en annan strategi.

Läs ocksåBlodsugarna kröp i Blessies trapphus

– Vi bestämde redan tidigt att jobba på som vanligt men med hänsyn till de restriktioner som gäller. Vi uppmanar till exempel hyresgästen att vara i ett annat rum när vi kommer. Vi vill inte bygga upp ett berg av felanmälningar som vi måste beta av senare. Jag känner att det var rätt beslut, säger Bostadsbolagets fastighetschef Anders Loinder.

Hos Bostadsbolaget utförs reparationer oftast av den egna personalen. Claes Fahlgren är fastighetsvärd i team Mjölby norra. När vi träffas på områdeskontoret på Prästgårdsliden är det strikta förhållningsorder som gäller. Claes frågar om jag vill ha kaffe, sedan visar han var muggarna och kaffemaskinen finns. Jag får förse mig själv, eftersom vi inte bör ta i samma mugg.

Medan kaffet svalnar till drickbar temperatur uppmanar jag Claes att berätta om hur det är att jobba som fastighetsvärd och så gott som dagligen besöka andra människor hemma under coronapandemin.

Läs ocksåPandemin stoppar vägglössen

– Om det är något mindre fel som ska fixas och hyresgästen inte behöver vara med så tycker jag att det bästa är om vi kan gå in med huvudnyckel när hyresgästen inte är hemma, säger han.

”Ibland glöms det här med att hålla avstånd bort och jag får påminna”, säger Claes Fahlgren.

Flaskan med handsprit finns alltid till hands. Den ska användas före och efter varje hembesök.

Men det är ändå vanligt att den som bor i lägenheten är hemma när Claes eller någon av hans kollegor kommer dit. Det händer att det uppstår konflikter.

Läs ocksåPå torsdag kan hyresgästerna flytta till sina hem igen

– Många hyresgäster vill vara med och visa och förklara. Särskilt när vi besiktigar lägenheter. Ibland glöms det här med att hålla avstånd bort och jag får påminna. Det har hänt att jag har fått säga till på skarpen och förklarat att vi får avbryta jobbet om man inte håller avstånd. Det blir dålig stämning och det är jag inte van vid på jobbet. Det är tråkigt och något som vi pratar mycket om i arbetslaget.

Har det hänt att du själv glömt bort det här med avståndet?

– Ja, och då fick jag en klump i magen. Man vet ju vad som gäller.

Hittills har Claes klarat sig från att bli sjuk, men flera kollegor har drabbats av covid-19. Smittspårningen visade dock att de troligen smittats av anhöriga och inte på jobbet.

Claes tycker att arbetsgivaren gör vad den kan för att arbetsmiljön ska vara så säker som möjligt.

– Vi får påminnelser hela tiden om hur vi ska tänka och göra. Vi är jättenoga med att inte gå till jobbet om vi är sjuka. Vi frågar också hyresgästerna om de är friska när de felanmäler och ytterligare en gång innan vi går in i lägenheten.

Corona i Hyressverige
Läs också Höghusbranden: Tar ett år innan någon kan återvända Sven-Olof evakuerades efter explosion i grannlägenheten

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.