Dålig skötsel stoppade höjning
Flagnande färg på fasaden och oklippta häckar. Underhållet av
SSM:s fastigheter i Strängnäs har varit eftersatt länge, enligt
Gunnar Andersson, hyresgäst och ordförande i Hyresgästföreningen i Strängnäs. I vintras ville fastighetsbolaget ändå höja hyrorna med totalt nära tre procent, men fick avslag av Hyresgästföreningen. Detta
tack vare att hyresgäster hörde av sig till Hyresgästföreningen
och berättade om hur det ser ut där de bor.
– Många husombud och vanliga hyresgäster hörde av sig och
hade synpunkter på underhållet. Vi sammanställde dem och använde dem sedan som underlag i förhandlingarna, säger Gunnar Andersson, själv husombud.
Att vara husombud innebär att man är Hyresgästföreningens kontaktperson i en viss fastighet. I Strängnäs bor cirka 80 procent av hyresgästerna privat. Husombudssystemet
är ett sätt för Hyresgästföreningen att ha bättre koll på de privata värdarna.
– Via husombuden har vi kontakt med varje kvarter, och kan
få reda på hur hyresvärden sköter sig, säger Gunnar Andersson.
I våras resulterade hyresförhandlingarna i en så kallad villkorad överenskommelse. SSM fick höja hyrorna med 1,45 procent och skulle senare få höja med lika mycket till, under förutsättning att de presenterar en underhållsplan.
– Men någon sådan har inte kommit in, och därför blir det
ingen hyreshöjning, säger Gunnar Andersson.
Ralph Steneskog , vd för SSM Bygg & Fastighets AB, håller
inte med om att bolaget inte skulle sköta underhållet.
– Vi sköter det inte sämre än någon annan. Och vi har ändå
inte behov av att höja hyran mer i år, säger han.
Just nu satsar Hyresgästföreningen extra på de privata hyresgästerna, bland annat i Borlänge
och Ludvika. Via enkäter och möten vill man ta reda på
vad hyresgästerna saknar i sina bostadsområden och hur de anser att hyresvärdarna sköter sina fastigheter.