Därför växer frustrationen i Perstorp – ”dyrt och obefogat” utreda alla lägenheter

Hyreshus med hundratals lägenheter i den lilla skånska kommunen Perstorp. Det är platsen för en skyttegravskonflikt. På den ena sidan hyresgäster som kräver bättring – på den andra en fastighetsägare.
När miljöförvaltningen (Söderåsens miljöförbund) i våras ställde höga krav på fastighetsägaren Kupolen hoppades hyresgästerna på en stor förändring. Men trots att det nu gått fem månader har några sådana ännu inte synts till.
Att det får ta sådan tid ifrågasätter Madeleine Olsson, hyresgäst och ordförande i den lokala hyresgästföreningen. Som hon minns det började problemen med mögel dyka upp för nästan tio år sedan.
– Att man låter det ta sådan tid är inte riktigt okej – framförallt för barnens skull. De ska bo i detta och kan utveckla allergier, alltså bli sjuka, säger hon.

Kupolen är en dominerande hyresvärd i Perstorp. Värden har 500 lägenheter i en kommun med strax över 7 000 invånare. De senaste åren har det uppdagats att många lägenheter dras med stora problem: Kök som faller samman, fukt och mögel och ett felanmälningssystem som enligt hyresgäster havererat, vilket Hem & Hyra har skrivit om i flera artiklar. Kupolen finns även med på Hem & Hyras Värsta värden -lista.
Samtliga lägenheter ska genomgå besiktning
I april och maj fick hyresgästerna hopp. Miljöförvaltningen hade då inspekterat runt hundra lägenheter. Kravet som följde var att värden skulle besiktiga samtliga lägenheter i fem olika fastigheter, totalt 320 stycken. Viktigast var att utreda ventilation, misstänkta mögelskador och redovisa vilka åtgärder som behöver göras.

Detta skulle ske inom två månader för att man sedan skulle kunna börja arbetet med själva bostäderna.
Att inget hänt har en förklaring: Ett överklagande till Länsstyrelsen i Skåne.
I väntan på att länsstyrelsen ska ta ställning till om miljöförvaltningens beslut var riktigt eller inte lever hyresgästerna i ovisshet. I sitt överklagande listar Kupolen 149 punkter där de redogör för omständigheterna, hur deras nuvarande underhåll ser ut och åtgärder som har blivit genomförda.
Hänvisar till pågående rättslig process
Många är också anmärkningarna på miljöförvaltningens krav som de i flera fall menar inte är ”befogat, nödvändigt och proportionerligt.” Kupolen anser att vissa punkter är otydliga och motsätter sig att de är förenade med viten. De vill också ha mer tid för att göra utredningar enligt miljöförvaltningens föreläggande.
Marcus Hagelberg är en av Kupolens ägare. Han berättar att de anlitat konsultfirman WSP för att utreda frågorna från Söderåsens miljöförbund.
Andra frågor vill han inte svara på utan hänvisar till att det pågår en rättslig process.

I överklagandet ifrågasätter Kupolen att samtliga lägenheter måste besiktigas, och menar att det endast är nödvändigt i lägenheter som är felanmälda, samt att ta stickprover i tio procent av lägenheterna. De skickar med en beräkning som visar att det skulle ta över 32 arbetsveckor att besikta 320 lägenheter och kosta runt en miljon kronor. Om de får göra utredningar på deras sätt halveras kostnaden.
Beslut kan i sin tur bli överklagade
Enligt handläggaren på länsstyrelsen brukar ärenden likt detta avgöras inom ett halvår.
Men om det blir så i detta fall är oklart och ett beslut innebär inte automatiskt att hyresgästerna får sluta vänta. Ett sådan beslut kan även det överklagas, till Mark- och miljödomstolen i Växjö. Det aktuella föreläggandet är krav på att kartlägga problemen i fastigheterna. Nästa steg är att fastighetsägaren ska laga och fixa problemen.

Miljöförvaltningen håller fast vi sina krav som innehåller en lång lista (se nedan). Förvaltningen menar att de ser systematiska problem med fukt och ventilation och då räcker det inte att utreda enstaka lägenheter utan kräver att alla gås igenom.
Står och stampar
Helena Hager Enert är avdelningschef vid Söderåsens miljöförbund. Enligt henne har de haft möten med fastighetsägaren, som också har redovisat rutiner för bland annat underhåll, att mäta inomhustemperaturer och värden har gjort vissa besiktningar. Men de är inte tillräckliga. I första hand vill miljöförvaltningen nu få ett beslut från länsstyrelsen.
– Så att vi kan komma vidare. Just nu står vi lite och stampar, säger Helena Hager Enert.

Hos hyresgästerna växer irritationen över att inget händer i lägenheterna. Den lokala hyresgästföreningen ska vara en länk mellan hyresgäster och fastighetsägaren, men enligt Madeleine Olsson håller styrelsen nu på att tappa ork och lust.
Relationen med hyresvärden är frostig. Hyresgäster flyttar och allt fler lägenheter står tomma.
– Vi har räknat med att värden skulle försöka förhala och överklaga allting och att det skulle ta tid, men det är ändå frustrerande eftersom problemen har funnits i så många år.
Enligt miljöförvaltningen är tre punkter särskilt kritiska och förenade med viten om 50 000 kronor:
- Utreda ventilationen och redovisa vilka åtgärder som behövs.
- Utreda och redovisa orsaken till fukt och misstänkta mögel- och fuktskador.
- Besiktiga fasader, tak, fönster och husgrund för att fastställa – eller utesluta – att det är läckor som orsakar fuktproblemen.
Utöver detta ska hyresvärden redogöra för hur de ska hantera:
– Låga vattentemperaturer i kranarna.
– Dragiga fönster och balkongdörrar.
– Inomhustemperaturen.
– Felanmälningar.
Kupolen ska även ta fram en långsiktig underhållsplan som bland annat innehåller rutiner för städning och hantering av farligt avfall.
Hyresvärden har två månader på sig att utreda bristerna. Enligt miljöförbundet kommer man därefter att granska materialet och i ett andra steg eventuellt förelägga fastighetsägaren att vidta åtgärder.
Om miljöförvaltningen inte är nöjd kommer de att ansöka om utdömande av vite – det vill säga en slags böter. Vitet på 50 000 kronor blir i så fall löpande och tillkommer varje månad som går utan att åtgärder vidtas. Föreläggande är lagt för fem fastigheter med totalt 320 lägenheter.
Miljöförvaltningen ville att föreläggandet skulle gälla omedelbart även om Kupolen överklagade. Dock gick länsstyrelsen på värdens linje om inhibition. Det betyder att miljöförvaltningen måste invänta länsstyrelsen beslut om överklagandet.