De får betala för en lägenhet som de inte bott i
Susanne och Sofie bodde bra men lyhört. Efter att de blivit föräldrar började de se sig om efter en annan, större lägenhet i Motala. Helst skulle det finnas trädgård.
Glädjen var därför stor när de hittade en annons om just ett sådant boende. Inom ett par dagar var hyreskontraktet undertecknat.
– Allt gick väldigt snabbt, säger Sofie Litche.
Paret räknade med att flytta in senast 1 januari 2012. Men det blev inte så. Efter att de dåvarande hyresgästerna berättat om en rad brister i lägenheten, bland annat problem med pannan, valde de att bryta kontraktet.
– Vi insåg att vi inte kan bo så med ett litet barn, säger Susanne.
Men hyresvärden, Lars Andersson, anser att påståendena om brister är överdrivna och säger att han hade för avsikt att åtgärda de problem som återstod innan paret skulle flytta in.
– Hyreslagen säger att hyresvärden måste få möjlighet att åtgärda det som det finns synpunkter på. De gav mig inte den chansen, säger Lars Andersson.
Han vill att Litches betalar hyra för uppsägningstiden, sammanlagt 13 400 kronor.
– Huset står tomt. Det finns bara förlorare i den här historien, säger han.
Susanne och Sofie Litche har vänt sig till hyresnämnden och hoppas slippa betala.
– Men vi har förstått att vi nog kommer att tvingas göra det, säger Susanne.
– Man borde inte behöva anlita en egen besiktningsman när man hyr. Men jag vill råda alla att verkligen kolla upp noggrant vilket skick lägenheten är i innan man skriver på något. Vi har lärt oss en läxa, säger Sofie.
Hyresavtal som gäller för obestämd tid har normalt tre månaders uppsägningstid. En hyresgäst som skrivit under ett kontrakt kan säga upp det med tre månaders uppsägningstid trots att tillträde ännu inte skett.
På tillträdesdagen ska hyresvärden se till att lägenheten är i sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Det är först på tillträdesdagen som en ny hyresgäst har rätt att kräva att få brister i lägenheten åtgärdade.