De får hjälp att känna sig hemma
Jan Wistfors från Bostadsbolaget i Mjölby håller upp en rulle med gröna plastpåsar.
– När de tar slut får ni nya, säger han.
Maroun Rizk tolkar till arabiska. Några av de som sitter runt bordet och lyssnar nickar. Några har följdfrågor.
Vid det här laget har nog många Mjölbybor hunnit vänja sig vid att kasta matavfallet i särskilda gröna påsar i stället för bland de övriga hushållssoporna. Systemet kom till för att matrester automatiskt ska sorteras ut på avfallsanläggningen och återvinnas som biogas.
Men för någon som nyss kommit till Sverige är mötet med gröna påsen bara en av många nya saker att ta in och förhålla sig till. Ibland uppstår missförstånd och för att försöka undvika det och göra vardagen så okomplicerad som möjligt satsar hyresvärden Bostadsbolaget tillsammans med kommunen på boinformation för nyanlända.
En särskild lokal har gjorts i ordning på Järnvägsgatan i Mjölby och tanken är att den ska likna en vanlig lägenhet. Här går det att konkret visa alltifrån hur man byter proppar till hur barnspärren på ugnen fungerar.
Den här eftermiddagen deltar sex familjer. De har alla flytt från det krigshärjade Syrien och på olika sätt tagit sig till Sverige för att åter kunna leva vardagsliv utan risk för att hemmet ska bombas.
– Mjölby är en bra plats att bo på, tycker Marwan Alhmidi.
Han och hans familj har varit i Sverige ett drygt år, men bara tio dagar i Mjölby. Nu hoppas de att få stanna här och bo kvar i lägenheten i Lundby.
– Alla hälsar på oss i trapphuset. Det känns bra, säger Marwan Alhmidi och lägger armen om axlarna på sonen Leth Alhmidi, som för en stund tagit paus i att leka för att också vara med och lyssna.
Jan Wistfors och hans kollega Karin Pettersson tar upp sådant som de av erfarenhet vet ofta leder till konflikter i hyreshus.
– Grillning är den vanligaste anledningen till störningar, tillsammans med rökning och barnspring på nätterna, säger Jan Wistfors.
Tvättstugan är en annan potentiell konflikthärd.
Informationsträffarna är också ett bra tillfälle för hyresgästerna att berätta om eventuella brister som de har upptäckt i lägenheterna. Hos familjen Alhmidi är det problem med ett golv som inte ligger riktigt plant. Marwan Alhmidi beskriver hur det smäller när man kliver över det och han är orolig över att grannarna ska störas. Från Bostadsbolagets sida lovar man att titta närmare på saken. Samtidigt vill personalen uppmuntra deltagarna att använda felanmälan via telefon eller webben.
– Språket kan förstås vara ett problem. Men vi har en anställd som talar arabiska och kommunen kan också hjälpa till om det behövs tolkhjälp, säger Jan Wistfors.
Det är just Bostadsbolaget som blir värd för de flesta nyanlända som kommer till Mjölby. Men till skillnad mot för bara några år sedan så har bolaget få lediga lägenheter att erbjuda.
– Det är tufft, jättetufft. Det är ju bostadsbrist och det märker vi självklart av. Men vi tjatar och tjatar och letar med ljus och lykta för att alla ska kunna få tak över huvudet, säger Anna Moberg, kommunens integrationssamordnare.
– Vi önskar att de privata hyresvärdarna ska ställa upp mer. Nu får vi bara någon enstaka lägenhet hos dem.
Anna Moberg tycker att boinformation är en bra idé.
– Det kommer ofta mycket frågor. Ibland kan små misstag skapa stora problem. Det här är ett sätt att förebygga det. Det skulle kunna vara nyttigt även för andra hyresgäster.
• Bli flyktingfadder! En fadder fungerar som kontakt in i sociala nätverk i den nya bostadsorten. Fadderskapet är en ideell insats som utförs på fritiden utan ersättning. Hur omfattande kontakten ska vara avgör ni själva, liksom vad ni ska göra när ni träffas. Det kan vara allt ifrån att ta en fika till att ge tips och råd i praktiska frågor.
• Många som har kommit till Mjölby den senaste tiden är ensamkommande barn och ungdomar. Därför har behoven av jour- och familjehem samt gode män ökat.
• Var med på språkkafé! På måndagar klockan 17.30–18.30 är det språkkafé på biblioteket i Mjölby. Deltagarna pratar svenska, fikar och umgås tillsammans.
Källa: Mjölby kommun.
•Sedan den 1 mars 2016 är alla kommuner skyldiga att efter anvisning ta emot nyanlända för bosättning.
•Under 2016 kom 75 nyanlända till Mjölby. 2017 ska kommunen ta emot 113 personer. Siffrorna är preliminära.
Källa: Mjölby kommun.