De fick inte klaga på lyhördhet
I juni förra året flyttade Rasmus Hedblom och Josefin Vissing in i en lägenhet i ett äldre hus Lundaskog i västra Borås.
I kontraktet hade den privata värden skrivit att lägenheten var lyhörd men att hyresgästen inte kunde kräva några åtgärder.
I dag inser Rasmus att de borde ha ifrågasatt de där raderna.
– Men vi var här och kollade på lägenheten och upplevde inte att den var särskilt lyhörd, säger Rasmus.
Men problemen började direkt. Minsta ljud hördes mellan lägenheterna. Några steg på golvet störde hyresgästerna nedanför. Talade grannen i telefon kunde Rasmus höra vad som sas.
– Vi väntade dessutom barn och kände en väldig stress över hur det skulle gå när bebisen kom. Barn vaknar ju, som bekant, och låter om nätterna, säger Rasmus.
Värden hänvisade till kontraktet och vägrade åtgärder. Då kopplade Rasmus in Hyresgästföreningen och kommunens miljöförvaltning.
– En värd kan aldrig friskriva sig från en brist i boendet. Och det visade miljöförvaltningens mätning att det rörde sig om här, säger Hyresgästföreningens handläggare Ewa Hansson.
I dag har problemen avhjälpts med isolering och ljuddämpande mattor. Dessutom har Rasmus och hans familj fått 16 200 kronor i ersättning för så kallade hinder och men i boendet.
– Visst är det fortfarande lite lyhört. Men nu handlar det om normala störningar, säger Rasmus och ger ett råd till andra som drabbats på samma sätt:
– Vänd er till Hyresgästföreningen och gör som de säger. Det hjälpte oss.
Felanmäl till hyresvärden.
Om värden inte agerar, kontakta kommunens miljöförvaltning. Begär en inspektion av din inomhusmiljö.
Om miljöförvaltningen slår fast att ljudnivån ligger över riktvärdet kräv åtgärder och ersättning för hinder och men i boendet.