Annons

”Det blir ett sätt att tysta hyresgästen”

Göteborg En stor, professionell värd måste klara att hantera starka känslor när det handlar om människors hem. Familjebostäders agerande ter sig som en överreaktion, anser Hyresgästföreningens jurist.
Ellinor Rapp

I den infekterade striden kring renoveringen på Spannlandsgatan i Högsbo har ord stått mot ord. Missuppfattningar och starka känslor har lett till hårda ord, anklagelser om lögner och en växande misstro.

Därför är det svårt att bedöma vad som verkligen har skett. Men det brev som Eva-Britt Törnqvist skrev till Familjebostäders vd, och som hänvisas till i rättelseanmaningen där hon hotas av uppsägning, innehåller inga hot eller liknande.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Snarare ter sig Familjebostäders respons som en ”överreaktion”, enligt Hyresgästföreningens jurist Ellinor Rapp.

– Det blir ett sätt att tysta hyresgästen.

Annons

En stor, professionell hyresvärd bör ha högre i tak än så, resonerar hon.

Läs ocksåHyresgäster hotas av uppsägning efter protest i Högsbo

– Som hyresvärd måste man förstå att det här handlar om människors hem. Och det väcker upp känslor.

Det är också så hon tolkar brevet från hyresgästen, inte minst eftersom det är ställt direkt till vd:n – normalt inte den tjänsteperson som har hand om konkreta renoveringsärenden.

– Det är en sista vädjan om att få gehör, när man inte får svar den väg som man egentligen ska gå.

Annons
Läs också”Man kanske inte bara ska lyssna på dem som skriker högst”

Det finns ingen exakt gräns för när en rättelseanmaning passerar bäst-före-datum. Om värden skulle välja att åberopa den är det upp till hyresnämnden att tolka om kravet fortfarande kan anses vara aktuellt.

LÄS MER

Läs också Ett steg närmare renovering på Spannlandsgatan i Högsbo Tillsammans har de bott 110 år i huset – nu vill värden kasta ut dem De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.