Det här klagar vi på
Över 18 000 medlemmar hör varje år av sig till Hyresgästföreningen med olika typer av problem i boendet. Den överlägset vanligaste anledningen till att man lyfter luren eller mejlar är olika brister i boendet. Exempelvis att värden inte byter ut en trasig spis eller att den utlovade omtapetseringen aldrig blir av. Dessa typer av klagomål ligger kvar på samma nivå som förra året.
Däremot har både antalet frågor om hyran och ärenden där hyresgäster kräver återbetalning av hyran ökat och är nu på andra plats. Förra året hade 865 medlemmar frågor om hyran, i år har siffran stigit till 1202 ärenden. En ökning med 39 procent.
Många av de jurister vi pratat med tror dock att det delvis beror på ändrade rutiner som lett till bättre rapportering av allmänna frågor om hyran.
Längre ned, på sjuttonde plats, har antalet hyresgäster som kräver åter- betalning av hyran nästan fördubblats. Första steget till krav på återbetalning är ofta att en hyresgäst hör av sig med en fråga om hyran.
Hem & Hyra har tidigare rapporterat om att hyresmarknaden har blivit hårdare. Både antalet frågor från hyresgäster som blivit uppsagda med omedelbar verkan och frågor om obetald hyra har ökat. Att värden inte fått någon hyra är den vanligaste orsaken till att kontraktet sägs upp, så att det finns ett samband mellan dessa kategorier är ingen vågad gissning.
– Fler har problem att klara hyran. Hushållen har små ekonomiska marginaler och hyrorna är höga. Värdarna har hårda nypor och det är deras marknad. Om det är barn med i bilden tycks inte spela någon roll. Är hyresgästen sen med hyran sägs han eller hon i många fall upp direkt, säger Susann Wikström, juristchef på Hyresgästföreningen i Stockholm.
Susann Wikströms iakttagelser stämmer väl överens med Kronofogdens statistik. Antalet vräkningar där barn berörs har ökat, både i Stockholm och i hela landet.
I Bohus-Älvsborg-Skaraborg-regionen tror juristchef Lennart Björkman att krisen på Saab haft inverkan.
– I vår region bor många Saab-arbetare som inte fått någon lön. Det kan ha haft inverkan på förmågan att betala hyran. Vi försöker att i samarbete med värden ta fram en avbetalningsplan, säger Lennart Björkman.
För andra året i rad minskar antalet ärenden som handlar om ombildning till bostadsrätt. För drygt ett år sedan beslöt Hyresgästföreningen att inte ge nya ärenden juridiskt stöd för att stoppa tveksamma ombildningar i tingsrätten.
Ärendetyp – det här klagar vi mest på | 2011 | 2010 | |
1 | Brister | 9 784 | 1 |
2 | Frågor om utgående hyra | 1 202 | 3 |
3 | Störningar | 1 179 | 2 |
4 | Hyresavtalet | 867 | 4 |
5 | Hyresgästens skadeståndsansvar | 702 | 5 |
6 | Uppsägning med uppsägningstid | 605 | 7 |
7 | Ändring av hyresvillkor | 449 | 6 |
8 | Omedelbar uppsägning | 308 | 8 |
9 | Fastighetsägarens skadeståndsansvar | 285 | 11 |
10 | Hyresgästens uppsägning | 234 | 9 |
11 | Lägenhetsbyte | 223 | 10 |
12 | Inflytande vid förbättringsarbeten | 197 | 12 |
13 | Obetald hyra | 180 | 17 |
14 | Upplåtelse i andra hand | 120 | 13 |
15 | Oskälig andrahandshyra | 109 | 14 |
16 | Lägenhetens yta | 104 | 15 |
17 | Återbetalning av hyra | 100 | 19 |
18 | Överlåtelse till närstående | 69 | 18 |
19 | Otillåten användning | 58 | 16 |
20 | Makes/sambos rätt att ta över | 42 | 21 |
21 | Deponering av hyra, hyreslagen | 22 | 23 |
22 | Ombildning till bostadsrätt | 20 | 20 |
23 | Hyrestid | 15 | 22 |
24 | Försämrat bruksvärde | 14 | 25 |
25 | Borgen | 13 | 24 |
Kontakta Hyresgästföreningen om hyran skiljer sig från liknande lägenheter i området och på orten. Om din hyra är felsatt begärs en förhandling med värden.Kommer föreningen och värden inte överens kan hyran prövas i hyresnämnden.