Annons

Det här klagar vi på

Nyheter Hyran är den största utgiften för de flesta hyresgäster. Allt fler ifrågasätter den – och det kan löna sig.

Över 18 000 medlemmar hör varje år av sig till Hyresgästföreningen med olika typer av problem i boendet. Den överlägset vanligaste anledningen till att man lyfter luren eller mejlar är olika brister i boendet. Exempelvis att värden inte byter ut en trasig spis eller att den utlovade omtapetseringen aldrig blir av. Dessa typer av klagomål ligger kvar på samma nivå som förra året.
Däremot har både antalet frågor om hyran och ärenden där hyresgäster kräver återbetalning av hyran ökat och är nu på andra plats. Förra året hade 865 medlemmar frågor om hyran, i år har siffran stigit till 1202 ärenden. En ökning med 39 procent.
Många av de jurister vi pratat med tror dock att det delvis beror på ändrade rutiner som lett till bättre rapportering av allmänna frågor om hyran.
Längre ned, på sjuttonde plats, har antalet hyresgäster som kräver åter- betalning av hyran nästan fördubblats.   Första steget till krav på återbetalning är ofta att en hyresgäst hör av sig med en fråga om hyran. 

Hem & Hyra har tidigare rapporterat om att hyresmarknaden har blivit hårdare. Både antalet frågor från hyresgäster som blivit uppsagda med omedelbar verkan och frågor om obetald hyra har ökat. Att värden inte fått någon hyra är den vanligaste orsaken till att kontraktet sägs upp, så att det finns ett samband mellan dessa kategorier är ingen vågad gissning.
– Fler har problem att klara hyran. Hushållen har små ekonomiska marginaler och hyrorna är höga. Värdarna har hårda nypor och det är deras marknad. Om det är barn med i bilden tycks inte spela någon roll. Är hyresgästen sen med hyran sägs han eller hon i många fall upp direkt, säger Susann Wikström, juristchef på Hyresgästföreningen i Stockholm.

Annons
Läs ocksåUppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligtEn tvådelarbild med en hund som ylar och en domarklubba.

Susann Wikströms iakttagelser stämmer väl överens med Kronofogdens statistik. Antalet vräkningar där barn berörs har ökat, både i Stockholm och i hela landet.
I Bohus-Älvsborg-Skaraborg-regionen tror juristchef Lennart Björkman att krisen på Saab haft inverkan.
– I vår region bor många Saab-arbetare som inte fått någon lön. Det kan ha haft inverkan på förmågan att betala hyran. Vi försöker att i samarbete med värden ta fram en avbetalningsplan, säger Lennart Björkman.
För andra året i rad minskar antalet ärenden som handlar om ombildning till bostadsrätt. För drygt ett år sedan beslöt Hyresgästföreningen att inte ge nya ärenden juridiskt stöd för att stoppa tveksamma ombildningar i tingsrätten.

Annons

Ärendetyp – det här klagar vi mest på 2011 2010
1 Brister 9 784 1
2 Frågor om utgående hyra 1 202 3
3 Störningar 1 179 2
4 Hyresavtalet 867 4
5 Hyresgästens skadeståndsansvar 702 5
6 Uppsägning med uppsägningstid 605 7
7 Ändring av hyresvillkor 449 6
8 Omedelbar uppsägning 308 8
9 Fastighetsägarens skadeståndsansvar  285 11
10 Hyresgästens uppsägning 234 9
11 Lägenhetsbyte 223 10
12 Inflytande vid förbättringsarbeten 197 12
13 Obetald hyra 180 17
14 Upplåtelse i andra hand 120 13
15 Oskälig andrahandshyra 109 14
16 Lägenhetens yta 104 15
17 Återbetalning av hyra 100 19
18 Överlåtelse till närstående 69 18
19 Otillåten användning 58 16
20 Makes/sambos rätt att ta över 42 21
21 Deponering av hyra, hyreslagen 22 23
22 Ombildning till bostadsrätt  20 20
23 Hyrestid 15 22
24 Försämrat bruksvärde 14 25
25 Borgen 13 24

Fakta: Tips: Kolla din hyra

Kontakta Hyresgästföreningen om hyran skiljer sig från liknande lägenheter i området och på orten. Om din hyra är felsatt begärs en förhandling med värden.Kommer föreningen och värden inte överens kan hyran prövas i hyresnämnden.

Läs också Kvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla” Fläktproblem – då klagade mannen 2 000 gånger: ”Spräcka huvudet med basebollträ” Tvättstugan - platsen där smutsiga grannkonflikter gror Femdubblad väntetid för hjälp – en tredjedel av personalen sjuk

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.