Annons

Femdubblad väntetid för hjälp – en tredjedel av personalen sjuk

Nyheter En timme. Så lång har väntetiden till Hyresgästföreningens hjälptelefon varit under januari om du ringt när det varit som högst tryck. 30 procent av personalen är just nu ur tjänst på grund av covid-19.
Foto: Getty Images/Hyresgästföreningen

Många svenska samhällsfunktioner och företag går på knäna under omikronvirusets framfart. Och Hyresgästföreningen har inte förskonats.

På organisationens servicecenter – dit hyresgäster vänder sig för rådgivning och hjälp – är situationen just nu akut ansträngd. Aldrig tidigare har en så stor andel av personalstyrkan legat i sjuksängen på en och samma gång.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Omikron har verkligen tagit ett grepp vi inte sett någon gång under pandemin. Drygt 30 procent av vår personal är antingen sjuka eller i karantän, berättar enhetschef Mika Nuutilainen.

Den som försökt nå Hyresgästföreningen de senaste veckorna har behövt tålamod. Väntetiderna är just nu femdubblade jämfört med normalt.

– Under långa perioder kan man få vänta i över 30 minuter på att komma fram. Och vill det sig riktigt illa – en timme. Så här har det sett ut mer eller mindre hela januari.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

”Mer än tufft just nu”

Hyresgästföreningen har försökt att informera om läget – den som ringer möts av ett särskilt meddelande. Samtidigt är många medlemmar frustrerade över situationen.

Annons

– Vi gör så gott vi kan. Om man inte har tid att vänta, skicka ett mejl. Där är det lite lättare för oss att återkoppla.

En stor del av mejlbesvarandet sker på övertid. Personal som har tid och ork tillfrågas om de har möjlighet att stanna kvar lite extra, berättar Mika Nuutilainen.

Läs ocksåNy lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"Montage med bild på pappersutskrift, en domarklubba och en man i yngre medelåldern framför Sergels torg i Stockholm.

– Samtidigt behöver de som står på benen också få sin vila, i den mån det går. Det är mer än tufft just nu.

Trots det extrema läget finns inga indikationer på att hyresgäster som ringer blivit utan eller fått försämrad hjälp, säger Mika Nuutilainen.

Aldrig förr har sjukfrånvaron varit så hög, berättar Mika Nuutilainen, enhetschef på Hyresgästföreningens servicecenter.

– Det är bilden vi har från medlemmarna. Vi gör allt för att ingen ska drabbas – och akuta ärenden som till exempel uppsägningar prioriteras i kön.

Annons

Sedan pandemin bröt ut på allvar arbetar så gott som all personal på servicecenter hemifrån. Men produktiviteten har inte påverkats, försäkrar Mika Nuutilainen.

– Enligt våra mätningar har det fungerat väldigt bra, vilket är glädjande såklart. Vi är inte längre beroende av kontoret.

Hur påverkar omikron Hyresgästföreningen runtom i landet – och framför allt hyresgästerna?

– Sjukdomsläget varierar mellan regionerna så vissa har säkert större problem än andra. Men vi har inte fått signaler om att folk inte har fått hjälp.

Fakta: Så får du hjälp som medlem
  • Telefonnumret till Hyresgästföreningens servicecenter är 0771-443 443.
  • Om du har svårt att komma fram, mejla i stället med hjälp av det här formuläret.
Läs också Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Kvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla” Efter jättestrandningen – nu rekordhöjs hyrorna i Malmö

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.