HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Dödförklarades i alla register – trots att han lever: ”Oerhört jobbigt”

Göteborg Jimmy Sjöberg anmäldes som död av en falsk läkare. Att återuppstå, och rädda kvar sin lägenhet, har kostat på. ”Jag fanns inte kvar i systemet längre”, säger han. Antalet liknande fall ökar i Sverige. Men myndigheterna förmår inte täppa till kryphålet.
Foto: Nora Lorek
Jimmy Sjöberg vid sin lägenhet i Kallebäck i Göteborg. Efter ett röntgenbesök på Mölndals sjukhus tidigare i våras blev han felaktigt dödförklarad. Nu följer grannarna hans slit för att ta sig tillbaka in i systemen igen.

Allt började med ett besök på akuten i Mölndal tidigare i våras. Jimmy Sjöberg, 34, hade klämt ett finger som behövde kollas upp. När han fått hjälp att bedöma skadan åkte han hem igen.

Då var han ännu lyckligt ovetande om vilken bisarr händelseutveckling som väntade honom, vilket GP var först att berätta om.

Läs ocksåPer-Olof har en okänd man skriven hos sig – Skatteverket gör ingentingPer-Olof Johansson i Örby i Marks kommun har en, för honom, okänd man skriven hos sig.

– Jag blev dödförklarad av en överläkare där på akutintaget. Så står det på mitt dödsbevis. Efter mycket om och men har jag fått reda på att den läkaren inte finns.

Jimmy Sjöberg.

Nästan exakt en månad efter sjukhusbesöket kom Jimmy hem till sin etta i Kallebäck efter arbetsdagens slut. I posten låg ett brev från Skatteverket, adresserat på ett sätt som fick honom att haja till.

– Det stod ”dödsboet Jimmy Sjöberg” på kuvertet. De hade också skickat ut till alla myndigheter att jag hade avlidit.

Läs ocksåJessica tvingas neka hemlöse sonen sängplats: "Kan förlora vår försörjning"

Allvarligt talat, vad tänkte du då?

– Jag var helt chockad. Att jag hade avlidit, liksom. Först tänkte jag att det var ett skämt. Men sedan var mitt bank-id spärrat. Och så kollade jag mig på ratsit. Där stod det att jag var avliden. Och jag var borttagen från hitta.se. Jag fanns inte kvar i systemet längre.

Mycket snart fick Jimmy Sjöberg klart för sig vilka enorma konsekvenser det felaktiga dödsbeviset hade fått.

Läs ocksåNär sambon dog ville värden vräka Osvaldo

– Allt var blockerat och spärrat. Bankkort och bank-id, bankdosan, passet, allting. Till och med hos Ica var jag helt borttagen. Försäkringar, medlemskap, allt har jag fått ta tag i igen och försöka lösa. Jag är till exempel med i Hyresgästföreningen. Eller, var. De skickade ett brev: ”några ord i en tuff tid”, skrev de. Jag hade det på autogiro, och banken stoppade ju alla sådana överföringar. Så det måste jag starta igång igen.

Du bor i hyresrätt, hur har ditt boende påverkats?

– Jag fick höra av mig till hyresvärden om att jag lever. Jag var ju inte folkbokförd längre. De tyckte det lät väldigt konstigt att det hade blivit så. Jag mejlade dem en kopia på dödsbeviset. Men det räckte att jag fick kontakt med dem på det sättet. Och mina kompisar fick betala min hyra, mitt kort var ju spärrat.

Vad har du behövt göra mer för att återuppstå?

– Jag fick börja med att ta mitt pass och gå till Skatteverket, för att bevisa att jag inte är avliden. När jag gick till banken var passet spärrat. Så jag fick vänta i två veckor på nytt id-kort. Sedan kunde jag få tag i bank-id, beställa ett nytt bankomatkort, skaffa nytt pass och förnya körkortet. Det har verkligen skapat mängder av problem. Det enda Skatteverket kunde göra var att återställa mig i systemen. Sedan har jag fått göra allting själv.

Vad har du fått för förklaring?

– Det är någon som har gått in och laddat ner ett dödsbevis från Socialstyrelsen, och dödförklarat mig. Det kan tydligen vem som helst göra, bara man vet personnumret. Och det är ju inte så svårt att ta reda på. Jag har blivit kontaktad av andra som drabbats. Men det är en sjuk grej att göra. Jag har ingen aning om vem som har gjort det här. Allt är polisanmält nu, säger Jimmy Sjöberg.

Blanketten han pratar om ligger mycket riktigt fullt tillgänglig som en pdf på Socialstyrelsens hemsida. Dödsbeviset ska fyllas i av läkare och skickas till Skatteverket då någon har avlidit. Men ingen kontrollerar om läkaren som undertecknar verkligen finns, eller har legitimation.

Ändå är problemet med förfalskade dödsbevis inte okänt för ansvariga myndigheter. Tvärtom.

Ingegerd Widell, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

– Det här är ett nytt påfund som har eskalerat nu. I år har vi hittills sex ärenden som förmodligen är förfalskningar. Alltså ett i månaden. Det är på tok för mycket.

Det säger Ingegerd Widell, verksamhetsutvecklare på Skatteverkets folkbokföringsavdelning. Enligt henne är den vanligaste felkällan när en riktig läkare skickar in ett riktigt dödsbevis, men tar fel på patient.

Men felkategorin ”annan orsak”, där förfalskningar ingår, har alltså ökat på senare tid. 2018 korrigerade Skatteverket ett sådant fall, då en person felaktigt hade registrerats som avliden i ett annat land. 2019 noterade Skatteverket två fall av sannolik förfalskning. I fjol hade siffran ökat till 11 fall. Och hittills i år alltså sex.

Dödsbevisen kontrolleras inte

Vad det beror på är oklart. Enligt Skatteverket kan försäkringsbedrägerier vara ett motiv av flera, till exempel om någon nyligen höjt sin livförsäkring. I Jimmy Sjöbergs fall tyder det mesta på att någon helt enkelt har velat ställa till trubbel.

De dödsbevis som registreras digitalt kräver legitimation av signerande läkare. Men den absoluta majoriteten, 80 procent, skickas fortfarande in på papper.

Dessa uppgifter läggs in manuellt i systemet av Skatteverkets handläggare. Men den kontroll som görs handlar om att alla uppgifter ska vara ifyllda på blanketten – inte om de stämmer. Ingen kollar till exempel om läkaren som skrivit under har legitimation och finns på riktigt.

– Det är inte ett register som Skatteverket får ha. Det ligger hos Socialstyrelsen, säger Ingegerd Widell på Skatteverket.

– Om det ser helt okej ut och allt är ifyllt är sannolikheten väldigt stor att det blir registrerat.

Men är det rimligt att systemet ser ut så här?

– Det här är alltså en fullständigt ny företeelse. Och det är brottsligt, urkundsförfalskning. Vi polisanmäler. Men det är svårt för polisen att utreda när man inte har någon misstänkt. Vi kommer att göra allt vi kan för att få ordning på det här. Det är ju en otrolig skada för den enskilde. Det händer väldigt mycket när man registrerar ett dödsfall.

Emmelie Pettersén Uggla är jurist på Socialstyrelsens rättsavdelning. Hon konstaterar att de båda berörda myndigheterna under våren har börjat prata om hur hanteringen av dödsbevis ska kunna bli bättre. Men tills vidare fortsätter blanketten att ligga öppen för vem som helst på hemsidan.

– Det saknas möjlighet för Socialstyrelsen att bygga en tjänst som exempelvis kräver banklegitimation eller legitimationsnummer vid nedladdning av dödsbevis eftersom Socialstyrelsen inte är mottagare av dödsbeviset. Socialstyrelsen saknar därför laglig grund för att behandla personuppgifterna, skriver Emmelie Pettersén Uggla i ett mejl till Hem & Hyra.

Inom kort ska blanketten för dödsbevis ingå i den e-tjänst för digitala blanketter som landets regioner kan ansluta sig till. Systemet ägs av ett dotterbolag till Sveriges kommuner och regioner.

Skatteverket hoppas att bruket av digitala blanketter snart ska vara norm. Färre pappersblanketter blir lättare att kontrollera mer noggrant.

Under tiden kämpar Jimmy Sjöberg i Göteborg på. Fortfarande återstår mycket arbete innan han har fått ordning på sin vardag igen.

– Man får ingen hjälp. Det är oerhört jobbigt. Och detta att någon har gjort det här just mot mig. Att dödförklara någon kan man ju egentligen se som ett dödshot. Att någon verkligen vill mig illa.

Känner du så?

– Nej, jag har bara tänkt lite på det. Vad är det som säger att det här inte händer igen? För det är så himla lätt att göra tydligen. Det är inga kontroller från Skatteverkets sida. Och så skickar de ut till alla, utan att veta om det stämmer.

Fakta: Så funkar systemet
  • När en person avlider ska en läkare ”utan dröjsmål” fylla i ett dödsbevis och skicka till Skatteverket. Dödsbeviset finns helt öppet att ladda ner på Socialstyrelsens hemsida.
  • Uppgiften registreras normalt inom någon dag hos Skatteverket. Det görs manuellt av en handläggare.
  • Därefter går den ut via ett särskilt informationssystem till andra myndigheter och många privata företag, banker och försäkringsbolag som är kopplade dit. Ofta sker detta automatiskt.
Läs också Småbarnspappan hade gängkontakter och pistol i garderoben – nu river värden hyreskontraktet Efter granskningen: Nu ifrågasätts Göteborgs jakt på felskrivna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.