HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Elaine drabbades av nyckelkaos – soporna samlades på hög

Linköping När hyresvärden bytte låssystem blev Elaine Åhlfeldt utestängd från både soprum och tvättstuga. Och när hon försökte ta reda på vad som hänt blev det bara ännu rörigare.

Elaine Åhlfeldt flyttade in i lägenheten i stadsdelen Ryd i Linköping 2014. I höstas valde hyresvärden Victoria park att byta från nyckellås till taggar i allmänna utrymmen.

– Då började en två månader lång cirkus, berättar Elaine.

Läs ocksåHär är hyresgästerna som aldrig lockats av flyttvågen

Hon delar bostad med två andra vuxna och hushållet behöver därför tre uppsättningar taggar. Men när Elaine bad om två extra kom i stället fyra stycken. Ingen fungerade. Elaine kontaktade värden på nytt och fick ännu fler taggar hemskickade. Hon fick också olika besked om hur många som egentligen skulle behövas, om samma kunde användas till flera olika utrymmen.

– Som mest hade vi åtta felaktiga taggar hemma.

Här försökte Elaine förgäves ta sig in under flera veckor med de olika taggar som hyresvärden lämnade ut.

Elaine visar mejlkonversationen hon haft med olika företrädare från Victoria park, en lista på sammanlagt nästan 30 mejl, medan soporna samlades på hög i lägenheten. Till sist blev hon hänvisad till ett annat soprum, längre bort i området.

– Som tur är har vi egen tvättmaskin, så vi har inte drabbats så mycket av att vi inte har kommit åt tvättstugan.

Problemet är nu löst och den förklaring som Elaine fått är att fel soprum varit inlagt i systemet.

Elaine säger att hon förstår att tekniska problem kan uppstå, men inte varför hon fått så motstridig information från värden och varför det behövde bli så många turer innan problemet löstes.

Läs ocksåExplosion av förrådsinbrott under pandemin – här är de värst drabbade kommunerna

– Det har gett mig rejält stresspåslag. Till sist förstod jag inte vad som pågick, det var ju helt vanvettigt.

Har du krävt ekonomisk kompensation för att du inte kunde nyttja alla faciliteter som ingår i hyran?

– Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Jag orkar inte med en sådan process också.

Läs ocksåGatan där förråden plundras: "Djungeltelegrafen går varm på Facebook"

Eleonor Biberg, områdeschef hos Victoria park, medger att låsbytet inte har gått smärtfritt men menar att det överlag rört sig om mindre problem som kunnat lösas snabbt. Hon har inte fått någon information om Elaines ärende och kan inte svara på varför det dragit ut på tiden.

– Det är jättebeklagligt att det har blivit så här. Jag ska ta kontakt med hyresgästen och se om vi kan kompensera henne på något sätt. Tillgång till tvättstuga och soprum ingår i hyran och har hon inte haft det så har hon rätt till hyresnedsättning. Vi ska kika på det, säger Eleonor Biberg.

Efter att Hem & Hyra kontaktade Victoria park för att ställa frågor om nyckelkaoset har hyresvärden erbjudit Elaine en hyresnedsättning med 25 procent under två månader, vilket hon har accepterat.

Anledningen till låsbytet är, enligt Eleonor Biberg, att öka tryggheten genom att förhindra att obehöriga tar sig in.

Läs också Fler felanmälningar när lägenheten blir arbetsplats Erik vräks efter att ha vanvårdat lägenheten – "Förut hade jag snyggt hemma"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.