Elen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarna
Förra veckan satte elbolaget Eon upp lappar på fastigheterna i Sösdala som ligger i Hässleholms kommun:
”På grund av att fastighetsägaren ej betalt förfallna fakturor kommer vi att avbryta leveransen för gemensamma utrymmen 25-11-14. Vid frågor hänvisar vi till er fastighetsägare”.
Det stora problemet är att hyresvärden inte går att nå, och så har fallet varit på sistone. Enligt hyresgästen Eva Stedt skulle det få stora konsekvenser om elen stängdes av.
– Det kommer bli kallt och vi kommer inte ha varmvatten. Inget ljus i trapporna, inget ljus ute. Portarna kommer att våra låsta hela tiden. Skulle det hända något kommer inte ambulans eller polis in.
Hyresgästen Susanne Tingsted har varit i kontakt med elbolaget och fått höra att en avstängning, även om lägenheterna har separata elavtal, kommer att påverka både värme och varmvatten.
Bland annat kan pumpar som reglerar värmen påverkas.
– Det är fruktansvärt detta. Jag vet inte vad han håller på med, säger Susanne Tingstedt.
”Det är redan löst”
När miljöförvaltningen i Hässleholm fick informationen om lapparna mejlade de fastighetsägaren under tisdagen och fick tillbaka ett kort svar: ”Det är redan löst. Med vänlig hälsning Kontoret DMK Group”.
Men till hyresgästerna har det inte gått ut någon information.
– Det är oroligt nu, sa Eva Stedt sent på tisdagen.
Hem & Hyra får tag på Eon på onsdag morgon. Två dagar innan hotet om att elen ska stängas av.
Mikael Bladh är chef för avdelningen faktura och betalning på Eon. Han bekräftar att det är Eon som har satt upp lapparna.
– Frånkoppling en sista utväg för oss, vi vill naturligtvis alltid att våra kunder ska ha el och försöker hitta lösningar för kunder som inte kan betala. Frånkoppling föregås av flera påminnelser men utan betalning för det vi levererar kan vi i slutändan inte fortsätta leverera el. Hur el får frånkopplas är strikt reglerat i ellagen och föregås av mycket information till fastighetsägaren, säger Mikael Bladh.
Behöver inte informera
Att berätta för hyresgästerna är inget elbolaget måste göra.
– När det handlar om den här typen av flerfamiljshus kan vi som en extra åtgärd sätta upp information. Det är egentligen fastighetsägarens ansvar att informera, men vi vet att de i många fall inte tar det ansvaret, säger Mikael Bladh.
Enligt honom har nu hyresvärden i sista stund betalat elfakturan och elen kommer inte att stängas av på fredag. Så för stunden kan hyresgästerna pusta ut.
För hyresgästerna började den otrygga vardagen på våren, när de fick veta att deras fastighet var såld. Här finns över 80 lägenheter. Hyreshusen har sett bättre dagar och kräver sin förvaltning, men ganska snart märkte de att den försämrades. Det blev allt svårare att få återkoppling på felanmälningar och att nå hyresvärden.
Hyresvärden som köpte husen
Enligt Lantmäteriet var det bolaget DMK Hässleholm AB som köpte husen med adress till en person i Staffanstorp. Hem & Hyra har gjort åtskilliga försök att få tag på personen via hans bolag men ingen har återkommit.
När Hem & Hyra var i Sösdala i oktober berättade hyresgästerna om tv-kanaler som har försvunnit, olåsbara dörrar, trasig utebelysning och en tvättstuga med så dåliga tvättmaskiner att de har behövt köpa egna.
Den största oron var – och är – värmen som kommer och går, samt att något akut händer. För vart ska de då vända sig?
Riskerar få betala viten
När Hyresgästföreningen fick kännedom om situationen beslöt de att testa en ny åtgärd, som blev möjlig med en lagändring år 2022. Vid hyresnämnden har de ansökt om ett förvaltningsföreläggande och riktar framför allt in sig på att hyresgästerna inte får någon återkoppling på felanmälningar.
Hyresgästföreningen har inte lyckats prata med hyresvärden, men i morgon hålls förhandlingen om förvaltningsföreläggandet i Hyresnämnden i Malmö. Om hyresnämnden beslutar om ett förvaltningsföreläggande måste ett fungerande felanmälningssystem vara på plats inom två månader, annars riskerar värden ett vite på 50 000 kronor.
Det återstår att se om värden dyker upp.
I samma veva som hotet om elavstängningen fick hyresgästerna ett mejl om att ett större förvaltningsbolag har tagit över administrativa uppgifter från värden.
Det vetskapen skapar ännu större frustration.
– Han köper tjänster för att de ska ta hand om hyrorna men struntar i att betala räkningar. Alltså hur kan en människa få bete sig så? frågar sig Eva Stedt.
Om hyresvärden inte går att nå? Vad kan du göra? Läs Hem & Hyras guide.


