Familjeföretag bästa värden i Västmanland

Västmanland Privata Avorum har av hyresgästerna blivit utsedd till bästa värden i Västmanland. "Knepet? Bra kontakt med hyresgästerna och snabba utryckningar", säger Magnus Jonsson, ägare tillsammans med systern Emmy Vidlund.
Syskonen Emmy Vidlund och Magnus Jonsson driver Avorum, Västmanlands bästa hyresvärd enligt hyresgästernas betygsättning. Foto: Privat.

Det är i Hyresgästföreningens medlemsenkät där hyresgästerna själva får betygsätta fastighetsägarna som Avorum blivit utnämnd till bäst av de större värdarna i Västmanland.

Västeråsföretaget med 420 lägenheter får högt betyg i flera av kategorierna, bland annat reparation och underhåll samt och trygghet och säkerhet. Avorums hyresgäster sätter också högt betyg på inflytandet de har över sitt boende.

Läs ocksåSkandalvärd riskerar konkurs - skulder på nästan en miljon

– Det är alltid en framgångsfaktor för en hyresvärd att lyssna på sina hyresgäster och ge dem möjlighet till inflytande över det egna boendet och den gemensamma boendemiljön, kommenterar Mårten Gulin, förhandlingsledare vid Hyresgästföreningen Aros-Gävle.

– Vi kan i våra undersökningar se att hyresgäster som upplever att de har inflytande blir mer nöjda med boendet som helhet, konstaterar han

Emmy Vidlund och Magnus Jonson är fjärde generationen ägare till Avorums-delen av familjeföretaget som startades 1944 av Nils Ludvigsson, syskonens morfars far.

Läs ocksåFel namn på kontraktet – hyresgästen kräver gratis boende och ersättning för "mänskligt lidande"siluetten av en man, pengar och en hand som håller en penna i begrepp att skriva i ett kontrakt

Sedan ett par år tillbaka är verksamheten uppdelad i två företag varav det andra drivs av kusiner till Emmy och Magnus.

På hemsidan skriver företaget att man vill stå för ett långsiktigt förvaltande med snabb kvalitativ service där hyresgästerna alltid står i centrum. Och det är tydligen inte bara ord utan även verkstad.

När hyresgästerna i Västmanland delade ut betyg fick Avorum höga 71 poäng av sina kunder när de skulle ange hur nöjda de är med sitt boende. Det är alltså bäst bland de större värdarna.

Läs ocksåHela vinden var full av mögel – värden ber om ursäkt

– Jätteroligt. Det här visar att vi gör någonting rätt, säger Magnus Jonsson.

Vad är knepet?

– Vi har jättebra personal och bra kontakt med hyresgästerna. Vi försöker också vara snabba och alltid åtgärda fel samma dag som de blir anmälda när det är möjligt.

Tillhör ni de värdar som man fortfarande kan ringa och prata med?

– Ja, vi försöker vara så tillgängliga som möjligt. Vi tror på personlig kontakt. Hyresgäster som har problem vill gärna prata och beskriva problemen.

Hur firar ni utmärkelsen? Med tårta till alla hyresgäster?
– Ha, ha. Det är något vi får ta ställning till i nästa vecka.

Fakta: Dinvärd.se

Hyresgästföreningens medlemsenkäter publiceras på dinvärd.se. Sajten innehåller viktig information för den som ska flytta. På dinvärd.se kan man se hur alla hyresvärdar rankas av sin egna kunder och göra jämförelser med andra företag i kommunen eller landet.

Läs också Möte lockade oroliga hyresgäster – kommunalt bostadsbolag vill göra det lättare att sälja Akutläge när hyresgäster saknar värme – nu portar hyresnämnden ägaren från skandalhusen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.