Fler hyresgäster ska kunna ladda sina elbilar ”hemma”
– På många ställen utnyttjas de frekvent, säger Catarina Johansson Nyman, vd på Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna.
Till en början erbjöd det allmännyttiga bostadsbolaget bara elbilsladdning utanför kontoret, men förra hösten installerade man i samarbete med kommunen sex laddstolpar i anslutning till bostadsområden.
Nu verkar andra bolag få upp ögonen för hyresgäster med elbilar. Patrizia Finessi, projektledare för miljöfrågor på allmännyttans intresseorganisation Sabo, har märkt ett ökande intresse det senaste året.
– Det som är aktuellt nu är att flera Sabo-företag vill ta fram en strategi och affärsmodell för att erbjuda hyresgäster möjlighet till laddning för elbilar. Det har inte varit så stora påtryckningar från hyresgäster än, men företagen vill vara förberedda inför en utveckling där efterfrågan kommer att öka.
För trots att antalet elbilar på de svenska vägarna har ökat stadigt de senaste åren är det få som bor i lägenhet som har möjlighet att ladda elbilen hemma, konstaterar Olle Johansson, vd på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.
– I dag är det absolut enklast för den som bor i villa att köpa elbil och skaffa laddare, men intresset har ökat även bland andra. Kanske inte så mycket inom allmännyttan, men en del bostadsrättsföreningar har kommit i gång.
– Jag saknar verkligen ett bolag som går ut och säger till sina hyresgäster ”om ni köper en elbil så ser vi till att du kan ladda den”.
Men nu verkar alltså intresset öka. Sabo planerar därför för en kunskapsdag där företrädare för medlemsbolagen kan diskutera elbilsladdning för hyresgäster. En viktig fråga är vilken affärsmodell som ska användas. I Solna kostar det i dag inget att ladda sin elbil, men frågan är när hyresgäster som inte kör elbil tröttnar på att subventionera elbilsägare.
– Vi har diskuterat det, men än så länge är det lite av en provverksamhet säger Johansson Nyman och lägger till att elbilsägare kan få betala i framtiden.
Själva installationen av laddstolpar är också en kostnadsfråga. Antingen kan man byta ut en säkring i existerande motorvärmare, något som kostar hundralappar, eller så kan man installera en laddstolpe enligt EU-standarden.
– Totalkostnaden blir mellan 10 000 och 20 000 kronor, säger Olle Johansson på Power Circle och lägger till att det smidigaste är om den som använder parkeringsplatsen betalar en fast månadsavgift.
– Det skulle kanske handla om mellan 150 och 250 kronor för elen och ytterligare ett par hundra för laddstolpen.
Det finns flera sätt att ladda elbilen.
Konvertering av motorvärmaruttag.
Laddboxar och laddstolpar.
Laddare inbyggda i belysningsstolpar. BMW har tagit fram en sådan lösning.
Induktionsladdning – det har börjat komma sladdlös laddning där man parkerar bilen över en laddplatta.
De olika lösningarna har sina för- och nackdelar. Förutom att kostnaden och laddtiden varierar kräver teknik som induktionsladdning att bilen är specialutrustad. Det de har gemensamt är att bilen sedan kan köras för en eller ett par kronor milen utan utsläpp.