Flerspråkiga informatörer ska sprida kunskap

Gävleborg Region Aros-Gävle har anställt två flerspråkiga informatörer som genom att knacka dörr ska öka kunskapen om Hyresgästföreningen bland nyanlända. Det har redan gett fler medlemmar.

Mohammed Mussa och Ray Abu Shaer har varit anställda i snart ett år.
Tillsammans pratar de sex språk – förutom svenska och engelska även arabiska, italienska, tigrinja, amhariska och afariska.

– Tanken är att de ska söka upp så många nyanlända som möjligt i invandrartäta områden. Det gäller att knäcka koden, att tala om för folk hur bra vi är, säger Jimmy Rödlund, chef för medlemsutvecklingsenheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Läs ocksåMonica, Mari och Maria hjälpte de branddrabbade: ”Vi lärde oss deras klädstorlekar utantill”Tvådelat foto. Till vänster: selfie på Mari Gunnarsson, Monica Flöjt och Maria Ericson framför en gatupratare där bara toppen med Hyresgästföreningens logga syns. Till höger: en mängd fullpackade papperskassar står i en gymnastiksal. Hyresgästföreningen fick ett enormt gensvar när de startade en insamling av bland annat kläder till de som drabbats av branden på Stormyra i Hudiksvall.

Ray Abu Shaer jobbar i Gävleborgs län och Mohammed Mussa i Uppsala.

– Man märker att människor känner sig trygga när vi pratar om Hyresgästföreningen. Även om de inte blir medlemmar nu så vet de vad vi gör och att de kan vända sig till Hyresgästföreningen om de får problem, säger Mohammed Mussa.

Till skillnad från medlemsrekryterarna, som också knackar dörr, är inte det primära syftet för honom och hans kollega att värva nya medlemmar till Hyresgästföreningen.

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

– Problemet är ju att många nyanlända saknar ekonomi. Då drar man inte på sig en utgift i onödan, säger Jimmy Rödlund.

Men medlemsantalet har ändå ökat tack vare satsningen.
– Mellan april och december har vi skrivit in 50 fler medlemmar i Aros-Gävle, medlemmar som jag inte tror vi hade kunnat skriva in annars om vi inte haft de flerspråkiga värvarna.

Vad hoppas ni på att satsningen ska leda till?
– Vi tror att det här är bra för oss som organisation. Vi vill höja kunskapsnivån och visa att Hyresgästföreningen är en viktig part som agerar för boendet, säger Jimmy Rödlund.

Läs ocksåVärvaren Jarmo knackade på hos Monika och mötte kärlekenMonika och Jarmo Funck i Uddevalla.
Läs också Ulla-Majas källarförråd svämmades över efter skyfallet – grannarna fick själva röja upp Efter höga hyresyrkandet från Uppsalahem: ”Många har tunna plånböcker nu”

Flerspråkiga informatörer ska sprida kunskap

Uppsala Region Aros-Gävle har anställt två flerspråkiga informatörer som genom att knacka dörr ska öka kunskapen om Hyresgästföreningen bland nyanlända.

Mohammed Mussa och Ray Abu Shaer har varit anställda i snart ett år. 

Tillsammans pratar de sex språk – förutom svenska och engelska även arabiska, italienska, tigrinja, amhariska och afariska.

Läs ocksåPappan flyttade in till dottern efter familjekris - Uppsalahem misstänkte svartuthyrning och ville vräka henneEn tudelad bild. Den till vänster föreställer hyresnämnden i Västerås, den till höger Uppsalahems skylt på en husfasad.

– Tanken är att de ska söka upp så många nyanlända som möjligt i invandrartäta områden. Det gäller att knäcka koden, att tala om för folk hur bra vi är, säger Jimmy Rödlund, chef för medlemsutvecklingsenheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Ray Abu Shaer jobbar i Gävleborgs län och Mohammed Mussa i Uppsala.

– Man märker att människor känner sig trygga när vi pratar om Hyresgästföreningen. Även om de inte blir medlemmar nu så vet de vad vi gör och att de kan vända sig till Hyresgästföreningen om de får problem, säger Mohammed Mussa.

Läs ocksåMonica, Mari och Maria hjälpte de branddrabbade: ”Vi lärde oss deras klädstorlekar utantill”Tvådelat foto. Till vänster: selfie på Mari Gunnarsson, Monica Flöjt och Maria Ericson framför en gatupratare där bara toppen med Hyresgästföreningens logga syns. Till höger: en mängd fullpackade papperskassar står i en gymnastiksal. Hyresgästföreningen fick ett enormt gensvar när de startade en insamling av bland annat kläder till de som drabbats av branden på Stormyra i Hudiksvall.

Till skillnad från medlemsrekryterarna, som också knackar dörr, är inte det primära syftet för honom och hans kollega att värva nya medlemmar till Hyresgästföreningen.

– Problemet är ju att många nyanlända saknar ekonomi. Då drar man inte på sig en utgift i onödan, säger Jimmy Rödlund.

Men medlemsantalet har ändå ökat tack vare satsningen.

Läs ocksåMer otryggt när hyresgäster bor på kort tid – grannar hinner inte lära känna varandraEn kvinna i vitt linne och röd kjol står vid ett staket utanför ett radhus i rött tegel. Hennes i grunden mörka hår är färgat rött.

– Mellan april och december har vi skrivit in 50 fler medlemmar i Aros-Gävle, medlemmar som jag inte tror vi hade kunnat skriva in annars om vi inte haft de flerspråkiga värvarna.

Vad hoppas ni på att satsningen ska leda till?

– Vi tror att det här är bra för oss som organisation. Vi vill höja kunskapsnivån och visa att Hyresgästföreningen är en viktig part som agerar för boendet, säger Jimmy Rödlund.

Läs också Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Yxman värmde mat i tvättstugan – nu riskerar förstahandshyresgästen vräkning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.