Första åket vinglig färd för nybörjaren
Rahaf Aler, 26 år, tvärnitar vid den vita linjen så att bakhjulet slirar. Instruktören Diana Valencia håller en stoppskylt.
– Bra. Men du ska hålla upp handen också innan du stannar.
– Va? Ska jag? Jaha.
Rahaf Aler tar ett nytt varv på den lilla hojen, balanserar mellan röda koner och kör raka vägen tillbaka för öva på en ny inbromsning. På lekplatsen intill leker barnen. Solen är snart på väg ner och nio vuxna som aldrig har cyklat förut kör vingliga färder mellan konerna på en asfalterad bana på Nydala.
Det är Cykelfrämjandet som håller i kursen. Kommunala bostadsbolaget i Malmö, MKB, bjuder sina hyresgäster på avgiften, de andra betalar 300 kronor för en kurs. Och då är man nästan garanterad att kunna cykla efteråt.
– En gång hade vi en deltagare som gick tre kurser. Men hon lärde sig till slut, berättar Bodil Sonesson, instruktör från Cykelfrämjandet.
Hemma hos mormor på landet fanns det två cyklar som pappa hade köpt till barnen. Annars var det nästan ingen som cyklade i Libanon. Hur gör man det när vägarna är håliga och i dåligt skick och det inte finns några särskilda vägar för cyklister?Nu är Wafa El-Masri 47 år och har precis lärt sig att cykla.
– Mina två äldsta barn vet inget. Det ska bli en överraskning.
Hon jobbar inom hemtjänsten och det var när de beställde en stor trehjuling till henne för att hon skulle kunna cykla mellan vårdtagarna som hon fick nog. Hon skrattar när hon berättar.
– Skulle jag cykla på den? Nej, jag hade känt mig som en gammal tant. Jag har inte tänkt så mycket på det här med att cykla förrän nu men det är så roligt. Jag var rädd att jag inte skulle kunna hålla balansen men det har inte alls varit svårt, säger Wafa El-Masri.
För många i Sverige är det självklart att kunna cykla. Men för den som aldrig suttit på en cykel är det inte helt enkelt att lära sig. Det är mycket att hålla reda, precis som när man ska lära sig köra bil. Idag övar de på att använda fotbromsen och när instruktören Bodil Sonesson ber deltagarna att lyfta ena handen från styret för att visa stopptecknet innan de stannar blir det mycket att hålla reda på. Ett staket kommer i vägen för någon. En annan styr rakt in i en cykel. De flesta i gruppen är kvinnor. Så är det nästan alltid.
– Det är vanligare att män har fått lära sig cykla i sin hemländer. Sedan tror jag en del av dem tycker det är lite pinsamt att vara nybörjare, säger Bodil Sonesson.
Rahaf Aler delar bilden.
– I Syrien cyklar inga kvinnor. Jag vet inte varför. Det bara är så, en del av kulturen, säger hon.
Maxim Albarto kunde inte heller cykla när han kom från Syrien för två år sedan. Men han gick en kurs förra året och nu är han instruktör.
– Som andra har hjälpt mig vill jag hjälpa andra. Jag säger till alla jag känner att de borde lära sig cykla.
Men att ta steget var inte så lätt.
– Jag var så rädd. Jag gör praktik som lärarassistent och jag sa till mina kollegor att jag kanske inte skulle komma tillbaka efter min första lektion. Men det gick bra. Jag tar aldrig bussen längre. Nu cyklar jag alltid. Man känner sig fri, säger Maxim Albarto.
Under förra året hölls 11 cykelkurser på Nydala. 177 personer lärde sig att cykla. 133 av dem fick deltagaravgiften betald av hyresvärden MKB, det kommunala bostadsbolaget i Malmö. Cykelkurserna är ett samarbete mellan Cykelfrämjandet, MKB och Malmö stad, där Malmö stad står för inköp av cyklar och hjälmar. I år planeras 12 kurser.
- Alla kan lära sig cykla. Oavsett ålder. Använd en liten cykel så att du enkelt når ner till marken med fötterna.
- På kursen plockar de bort pedalerna och övar först balansen. Först när det känns tryggt åker pedalerna på igen.
- Öva mycket innan du ger dig ut i trafiken. Lär dig tecken för att svänga och stanna. Och använd din ringklocka.
- Lär dig trafikskyltarna. Cykeln är ett fordon liksom bilen och den som inte följer reglerna kan få böter.
- Första gången du ska öva i trafiken – ge dig ut en lördags- eller söndagsmorgon när det är som lugnast.
- Använd hjälm. Upp till 15 år är det krav på hjälm, efter det är det frivilligt, men smartast.