HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Gravida Fredrika nära bli påkörd – få åker dit för olagliga flyttlass

Nyheter Höggravida Fredrika var nära att bli påkörd i en trafikolycka med en flyttbil. Flyttfirman körde med ett tons överlast och saknade tillstånd – men slapp ändå straff. Trots att många flyttlass rullar olagligt är det få som åker dit, visar Hem & Hyras granskning.
Foto: Privat / Polisen
Flyttbilen som höll på att köra på Fredrika Nääs fick skickas till skrot.

Två veckor före förlossningen är Fredrika Nääs på väg hem från den sista kontrollen hos barnmorskan. När hon kör ut på raksträckan vid Alberga på riksväg 56, väster om Eskilstuna, dyker det plötsligt upp en flyttbil på fel sida vägen.

– Han kom rakt mot mig i full fart. Jag hade precis fått reda på att allt såg bra ut med barnet i magen. Så jag satt och tänkte att kör han in i min bil nu, då kan allt gå åt helvete, säger hon.

Läs ocksåModeraten om fifflet i flyttbranschen: ”Moralupplösning i samhället”

Allt sker snabbt. Flyttbilen fortsätter omkörningen, kränger och kraschar in i sidan på den lastbil den kör om. Ena framhjulet flyger av i smällen. Flyttbilen far åt sidan och Fredrika klarar sig precis undan en krock. Inga personer skadades men händelsen har ändå satt djupa spår tre år senare.

– Det är jobbigt att prata om det. Att det hade kunnat gå så fel och då kanske inte min dotter levt i dag, och inte jag heller, säger Fredrika Nääs.

Ett tons överlast

När bärgaren skulle hämta den kvaddade flyttbilen hade den ett tons överlast och i polisförhör berättar flyttfirmans personal att de ofta lastar för mycket. Men överlasten blev aldrig kollad av polisen. Inte heller uppmärksammas att flyttfirman har nekats yrkestrafiktillstånd och kör olagligt.

I slutänden är det bara föraren som döms till böter för vårdslöshet i trafik – medan flyttfirman går fri och kan fortsätta att köra.

– Vad som hänt vet jag inte. Det är löst och ärendet har avslutats i tingsrätten, säger företrädaren på Flytt & Städ Teamet Öst AB i Norrköping.

Varför kör ni utan trafiktillstånd?
– Jag var på kursen i två dagar, men klarade det inte. Vi gör bara städningar nu. Kanske vi kommer börja med flyttar igen när vi fixat tillstånden.

Läs ocksåPolisen om olagliga flyttlass: ”Inte ett prioriterat brott”

Enligt er hemsida erbjuder ni ju flyttar. Stämmer inte det?
– Alltså, vi har inte ändrat hemsidan. Vi har tappat bort lösenordet.

Har ni tänkt över hur mycket ni får lasta efter olyckan?
– Alltså, det beror på bilarna. Jag har sagt att de får ha koll på bilarna hur mycket man får lasta.

”Vi hittar brister på i stor sett varje fordon och vi har massor att göra på varje pass”, säger trafikpolisen Andrea Tufvesson i Linköping.

Utanför Linköping spanar trafikpolisen Andrea Tufvesson på trafiken på E4:an. I princip varje dag upptäckter hon och hennes kollegor överlastade fordon. Ofta är det lätta lastbilar, så kallade 3,5 tonnare, som kör för tungt och är vanliga hos flyttfirmor eftersom de kan köras med vanligt körkort.

– Flyttfirmorna fyller de där lätta lastbilarna till max och då blir det för tungt, förklarar Andrea Tufvesson.

Löst packad bomull

Problemet är att de stora skåpen på de lätta lastbilarna rymmer cirka 16-20 kubik men inte får ta särskilt mycket vikt, normalt max 700-900 kilo. Det motsvarar som mest 30 fulla flyttkartonger – men i fordonet finns plats för över 120 stycken.

– Skåpen på de här bilarna är för stora för att du ska kunna lasta de fullt, om du inte ska köra löst packad bomull, säger trafikpolisen Mikael Björk.

Läs ocksåGuide: Så kan du granska flyttfirmorna på egen handOfferter från flyttfirmor

Enligt polisen är det vanligt att de upptäcker att fordonen har 1–2 tons överlast vilket blir en fara i trafiken.

– Det vanligaste vi ser är däckexplosioner. Hjulen är inte gjorda för att bära upp så mycket last och inte bromsarna heller. Jag tycker flyttfirmorna har fel fordon för att utföra sina uppdrag. De behöver större lastbilar, säger Pierre Petersson, bilinspektör vid trafikpolisen.

trafikpolisen kontrollerar lätt lastbil.
Trafikpolisen Mikael Björk kollar en flyttbil vid kontrollplatsen Tift utanför Linköping. Vågen visar på 400 kilos överlast och lastbilen får inte fortsätta.

Under vårt besök vinkas en flyttbil från Göteborg in i trafikkontrollen. Trots att den lätta lastbilen knappt är halvfull visar polisens våg 3,9 ton, vilket är 400 kilo för mycket. Föraren från Albanien får inte köra yrkestrafik i Sverige. Flytten som skulle från Malmö till Sundsvall får inte fortsätta och flyttfirman måste ordna fram både en ny förare och en till lastbil och lasta om.

– Du vet, det går inte att räkna ut vad allt väger. Vi åker till en adress och lastar. Vad väger en soffa, en kudde?, säger Michali, en av killarna i flyttbilen.

Färre trafikpoliser

De trafikpoliser vi pratar med uttrycker en frustration över situationen på vägarna.

– Vi hittar brister på i stor sett varje fordon och vi har massor att göra på varje pass. Så det är helt klart att vi skulle behöva vara fler trafikpoliser. Vi hade 210 döda och 1 700 svårt skadade i trafiken förra året. De liven är värda väldigt mycket och därför är vårt arbete också viktigt, säger Andrea Tufvesson.

Förutom överlast är det även vanligt att många flyttfirmor kör utan yrkestrafiktillstånd trots att lagen kräver det. Kravet på tillstånd är tänkt att sålla bort firmor som är kriminella, saknar gott anseende och god ekonomi. Om firman saknar tillstånd är det också sannolikt att transporten saknar försäkring.

En genomgång som Hem & Hyra gjort nyligen visar att 58 procent av landets registrerade flyttfirmor saknar yrkestrafiktillstånd. Trots det är det allt färre som åtalas för olaglig yrkesmässig trafik.

De senaste tio åren har åtalen sjunkit kraftigt, från ett 40-tal ner till någon enstaka om året. En förklaring till minskningen är den förändring och neddragning som skett inom trafikpolisen, uppger poliser och åklagare.

– Det är en rätt så rejäl minskning av resurserna inom trafikpolisen som har skett under senare år. Tillsätter man resurser och duktiga utredare på det här då kan det rassla till, säger Johan Bülow, åklagare och myndighetens expert på trafikbrott i landet.

”Det är inte ett prioriterat brott”

En annan förklaring är att brottet är lågt prioriterat inom polisen jämfört med andra yrkestrafikbrott som det finns EU-krav på att kontrollera. Enligt polisen kräver det för mycket resurser att utreda brottet i förhållande till straffet som ofta stannar vid böter.

– Det går inte säga att vi ska utreda olaga yrkesmässig trafik i stället för brott i nära relation och en misshandlad kvinna. Det finns inte på världskartan. Det är inte ett prioriterat brott. Det är solklart att det är så, säger Maria Lönegård, chef för polisens utvecklingscentrum för trafikbrott i landet.

Bland de flyttföretag som däremot försöker följa lagar och regler råder en uppgiven stämning.

– Vi har ringt när vi sett firmor som kör utan tillstånd, men svaret från polisen är att de inte har tid eller resurser att åka, säger Carl Svensson, vd och ägare till Almroths, en av Norrköpings äldsta flyttfirmor.

”Vi har gett upp”

Företaget som funnits sedan 1930 har nu valt att avveckla sin flyttverksamhet och satsa på andra tjänster inom logistik. Enligt Carl Svensson går det inte konkurrera med flyttfirmor som inte följer regler eller betalar avtalsenliga löner.

– Vi har gett upp. Det går liksom inte att bedriva flyttar längre. Man har förstört branschen fullständigt när det inte finns någon kontroll. Priserna på flyttar nu är lägre än 1998 när jag köpte bolaget. På den tiden omsatte vi 10 miljoner på bara flyttar, säger han.

Polisen prioriterar andra kontroller av yrkestrafiken än att kolla trafiktillstånden. Hur ser du på det?
– Ja, det är Sverige i ett nötskal med lagens långa arm. Skulle vi göra något fel så skulle vi åka dit på det direkt. Medan de som inte följer något alls klarar sig undan för att det inte anses tillräckligt grovt. I min värld skulle myndigheten rikta in sig på att granska alla som säger sig bedriva flyttverksamhet. Det borde inte vara särskilt svårt.

Hur ska en konsument göra för att välja rätt flyttfirma tycker du?
– Det är som ett lotteri och det går inte hitta någon med enkelhet. Jag tycker läget är kaosartat. Recensioner är också svårt att gå på. Jag skulle säga att det är jättesvårt.

Många flyttfirmor kör i dag med lätta lastbilar trots risken för överlast. Är det en varningssignal för konsumenten?
– Ja, du kommer ingenstans med en sån bil om du inte ska flytta en väldigt liten etta med få saker. Kör man flyttar i såna små bilar blir det garanterat överlast. När vi kör flyttar använder vi fullstora lastbilar och tar allt i ett lass. Men det kräver c-körkort och det är jättebrist på lastbilschaufförer, säger Carl Svensson.

Fredrika Nääs är besviken över hur rättsväsendet hanterat olyckan som höll på att kosta henne och dottern livet.

– Jag hade ingen aning om att de körde med för mycket last. Det är klart att det ökar risken för olyckor. Jag tycker inte att firman ska gå med ryggen fri efter en sån sak.

Läs också Anne-Lis flytt blev en mardröm – samtidigt får fuskande flyttfirmor skattemiljoner Chockerande granskning av flyttfirmor – så många saknar yrkestrafiktillstånd: ”Helt åt helvete”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.