Hälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyra

– Det var en glipa mellan halvkaklet och väggen i flera år. Men ingen kände för att göra någonting åt det. Så till slut rann det ner vatten till grannen.
Magdalena Forshamn visar på badrumsväggen vid duschen, numera kaklad hela vägen upp till taket. Trots felanmälningar hann det bli en rejäl fuktskada, och badrummet återställdes på värdens bekostnad. Det är sju år sedan nu.
Hemma i familjens trea i 1960-talshuset på Lilla Risåsgatan i Göteborg ligger badrummen i fil. I det första utrymmet finns toa och handfat. Därefter kommer nästa rum, med badkar, dusch och ett handfat till innanför en låsbar dörr. Det gör det möjligt att ligga i badet i fred utan att blockera lägenhetens enda toalett. Väldigt praktiskt, tycker Magdalena Forshamn och många andra i huset.

Därför vägrar de godkänna badrumsrenoveringen som hyresvärden Stena Fastigheter nu planerar i samband med en stamrenovering. Duschväggar ska ersätta badkaren för att ge plats för tvättmaskin, utrymmet ska tillgänglighetsanpassas och mellanväggen ska bort.
– Alltså, det är fullständigt idiotiskt. I vårt badrum vill vi ha badkar. Och vi vill inte ha tvättmaskin där. Den förra badrumsrenoveringen var jättejobbig. Och så ska de göra det igen, och slänga ut allting och försämra funktioner, säger Magdalena Forshamn.
Hälften vill inte godkänna renoveringen
Huset rymmer 95 lägenheter. Samtliga kommer att få nyfodrade avloppsrör genom så kallad relining, och nya tappvattenstammar. Stöket med själva badrumsrenoveringen berör däremot bara cirka 55 hushåll i huset.
Det beror på att Stena redan har styckerenoverat drygt en tredjedel av lägenheterna allteftersom folk har flyttat ut. När lägenheten är tom finns det ingen som kan protestera mot upprustningen. Därefter har lägenheterna hyrts ut till nya hyresgäster, till högre hyra. Efter standardhöjningen kallar Stena dessa hem för pluslägenheter.
Men bland de hyresgäster som nu står inför badrumsrenovering är motståndet massivt. Hälften, 27 hushåll, har vägrat godkänna hyresvärdens planer. I ett sådant läge måste fastighetsägaren gå till hyresnämnden och ansöka om tillstånd för att få renovera ändå.
Tanken med lagen är att hyresgäster ska ha inflytande över större ingrepp som påverkar deras hem. Men så har det inte blivit. I verkligheten har de knappt något att säga till om.
Hyresvärden får nästan alltid rätt
Hem & Hyra har granskat samtliga renoveringsärenden i landets hyresnämnder sedan 2004. Besluten går hyresvärdarnas väg i 95 procent av fallen. Hyresgästerna har bara fått rätt en bråkdel av gångerna.
Ett sådant unikt exempel kommer från just Göteborg, bara ett stenkast från Lilla Risåsgatan. Där fick Stena bakläxa på att sätta in elektriska handdukstorkar i en liknande badrumsrenovering. Hyresnämnden ansåg att det var onödig lyx eftersom elen var så dyr.

Nu, ett par år senare, har hyresnämnden vänt. Stena får rätt att sätta in obligatoriska handdukstorkar hemma hos Magdalena Forshamn och de andra på Lilla Risåsgatan.
Nyligen beslutade hyresnämnden att ge Stena klartecken till badrumsrenoveringen, utan förändringar. Standarden blir inte högre än vad hyresgäster i allmänhet förväntar sig av en modern lägenhet, bedömer nämnden.
– Det finns ett mycket begränsat utrymme för att ta hänsyn till enskilda hyresgästers önskemål, konstaterar en enig hyresnämnd i sitt beslut.
Påtvingad lyxrenovering
På gården mellan Skansberget och Linnégatan leker Stefan Sundström med sina barn i snålblåsten. Han har bott i samma trapp på Lilla Risåsgatan i över två decennier.
– Jag tycker inte om att få den här lyxrenoveringen påtvingad, säger han.
– Golvvärme och handdukstork. Jag vet ingen som använder det. Det har bara blivit en grej för att höja hyran.

Småbarnsfamiljen har redan tvättmaskin och torkskåp i grovköket innanför köket. Det funkar fint, tycker Stefan. Som så många andra grannar retar han sig på att hyresvärden verkar vilja trycka in ett standardkoncept som ingen här har efterfrågat, och som dessutom tar bort uppskattade funktioner i onödan.
– Man tar inte hänsyn till fastigheten. Den är utformad för familjeliv.
Har inte råd att bo kvar
Huset skimrar av guld i kvällssolen. Fasaden rustades för bara några år sedan, med höjd hyra som följd. Hyran har också pressats upp av nya säkerhetsdörrar, åtgärder på fönster och balkonger, och inte minst de senaste årens rekordstora årshöjningar.
Magdalena Opal bor i en av treorna på 83 kvadrat. Efter badrumsrenoveringen vill Stena höja hennes hyra med 982 kronor, räknat i förra årets hyresnivå.
– Jag är ensamstående och betalar 9 300. Om det höjs med tusen spänn kan jag inte bo kvar här. Jag kan ju inte bara lägga alla pengar på att bo, vad är det för liv?

Grannen Agneta Hansson tycker att det borde ha gått att hitta lösningar som passar både hyresgästerna och Stena. Känslan av att bli ignorerad skaver.
– Just detta att de inte vill prata med oss gör att jag känner mig livegen. De ska bara berätta för mig att så här är det. Du har inga rättigheter.
Magdalena Forshamn, som själv är arkitekt, beskriver renoveringsplanerna som ett skrivbordsprojekt utan tanke på att lägenheterna faktiskt är människors hem.
– Det är som någon slags hotellverksamhet. Jag känner att jag inte har något inflytande. Det enda vi kan göra är att flytta om vi inte är nöjda. Det är en kass känsla.
Samma standardkoncept för alla
Emmelie Sjögren är fastighetschef på Stena Fastigheter Göteborg. Hon säger att hon förstår om vissa hyresgäster tycker att upprustningen inte behövs, och att en badrumsrenovering är en stor sak som händer i ens hem.
– Men vi har gjort mätningar i alla lägenheter och kan se att det finns fukt. Vi har haft en del vattenskador så de här åtgärderna är nödvändiga nu. Lägenheterna ska stå lång tid framöver också.
Varför låter ni inte hyresgästerna själva välja nivå på standardhöjningen?
– Vi har en standard som vi använder i våra badrumsrenoveringar. Den grundar sig i vad vi ser är efterfrågat nu och av framtida hyresgäster. Vi investerar i ett badrum som ska finnas över lång tid framöver, och behöver framtidssäkra det.

Alla Stenas större renoveringsprojekt måste passera hyresnämnden innan de kan starta. Emmelie Sjögren kan i alla fall inte komma på något exempel i närtid där alla hyresgäster har kryssat ”ja” på godkännandeblanketten.
Ni får i stort sett alltid rätt som fastighetsägare. Är processen meningsfull eller mest tidsödande?
– Jag har stor respekt för att man gör ingrepp i människors hem, och då blir det en stor fråga. Det är helt rätt att det följer en juridisk process. Men vi är trygga med att det vi gör är en god insats, utifrån alla aspekter.
Hyresgästerna har överklagat
Nu har hyresgästerna på Lilla Risåsgatan överklagat Stenas badrumsrenovering till Svea hovrätt. Samtidigt pågår förhandlingar mellan hyresvärden och Hyresgästföreningen om vad standardhöjningen ska kosta på hyresavin.
Om även hovrätten ger Stena klartecken börjar renoveringen så fort upphandlingen är klar, enligt fastighetschef Emmelie Sjögren.
– Vi behöver åtgärda de behov som finns i fastigheten så vi vill starta så snart som det går.