Hit går din medlemsavgift – priset för konsulter och externa tjänster: 140 miljoner kronor

Nyheter 2024 skenade kostnaden för konsulter och externa tjänster. Efter personalkostnader är det nu Hyresgästföreningens största utgift och motsvarar en fjärdedel av medlemsavgiften. ”Stämmer inte”, säger Hyresgästföreningens digitaliseringschef.
Foto: Getty Images / Montage

Häromdagen kunde Hem & Hyra rapportera att Hyresgästföreningen planerar att höja medlemsavgiften. Orsaken är att ekonomin går back och att kostnaderna ökar.

Och enligt Hyresgästföreningens senaste årsredovisning är det en kostnad som ökar mer än andra. Under 2024 gick nära 140 miljoner kronor till ”konsulter och externa tjänster”. Det motsvarar en fjärdedel av intäkterna från nuvarande medlemsavgift.

Läs ocksåNya förslaget: Kraftig höjning av avgiften till HyresgästföreningenHans Eklund, ledamot i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse

Jämfört med förra året har kostnaderna dessutom ökat, men exakt vad som ligger bakom ökningen är svårt att utläsa ur årsredovisningen.

En sammanfattning av årets kostnadsökningar ger en ledtråd:

”Även kostnaderna har ökat. Det beror dels på inflationen, dels på strategiska IT-satsningar med byte av CRM-system, som beslutades av förbundsstyrelsen för att möta framtida behov hos våra medlemmar.”

Läs ocksåSynen på Hyresgästföreningen klyver Öland mitt itu

Ett CRM-system, där CRM står för Customer Relationship Management, är ett medlemssystem där alla typer av frågor kopplade till Hyresgästföreningens medlemmar hanteras. Under de senaste åren har föreningen bytt medlemssystem, vilket alltså skulle kunna vara förklaringen till de höga kostnaderna.

Grafik: Hit går Hyresgästföreningens pengar

”Inte enbart konsultkostnader”

Detta bekräftas av Henrik Järnberg, chef för Hyresgästföreningens digitaliseringsenhet, som däremot dementerar att kostnaderna skulle bero på konsulter.

”Konsultkostnaderna för 2024 har inte ökat. Däremot tog Förbundsstämman 2023 ett viktigt och välgrundat beslut om att vi skulle investera i en ny digital plattform för att medlemmar, förtroendevalda och anställda. Kostnadsökningen vi ser är en direkt följd av det här beslutet”, skriver han i ett mejlsvar.

Totalt rör det sig om nära 140 miljoner kronor, vad är det som kostar så mycket?

”Det ligger mycket olika kostnader i siffran du nämner som inte enbart är konsultkostnader, till exempel it-tjänster, revisionskostnader, försäkringar, föreningskostnader, bevakningskostnader och kostnader för inhyrd personal. Men den största delen handlar om moderniseringen av våra it- och CRM-system kopplat till förbundsstämmans beslut.”

Läs ocksåNy medlemsavgift föreslås för hela Hyresgästföreningen

Hade Hyresgästföreningen räknat med så stora utgifter?

”Ja, det här är enligt plan. När förbundsstämman beslutade om att vi skulle investera i en ny digital plattform så visste vi att det skulle kosta – men att det var en nödvändig investering.”

Personalkostnader, den största posten i balansräkningen är på 440 miljoner kronor, är det rimligt med konsultkostnader som motsvarar en fjärdedel av detta?

”Först och främst stämmer det inte. Merparten av utgiftsposten du syftar på är kostnader för vår digitala infrastruktur. Summan innehåller många olika typer av externa kostnader, till exempel digitala plattformar, revisionskostnader, försäkring, bevakningskostnader och kostnader för inhyrd personal.”

Blir det lägre eller högre kostnader framåt?

”Digital infrastruktur är dyrt och blir tyvärr också dyrare, på grund av olika omvärldsfaktorer men också för att både samhället och våra medlemmar och förtroendevalda ställer högre krav. Sådana kostnader har alla stora organisationer. Däremot har vi nu börjat beta av den digitala skuld vi dragits med.”

Fakta: Detta betalar din medlemsavgift

Hyresgästföreningens intäkter består både av medlemsavgifter, på 570 miljoner kronor och hyressättningsavgifter, på 225 miljoner kronor. Dessutom har föreningen ytterligare några intäkter.

Årets resultat är negativt och föreningen gör en förlust på 81 miljoner kronor.

Så här fördelar sig verksamhetens kostnader (på sammanlagt 1 miljard kronor 2024):

  • Löner, arvoden och ersättningar utgör, tillsammans med arbetsgivaravgifter, 56 procent av Hyresgästföreningens kostnader 2024. Om man dessutom räknar in pensionskostnader (4 procent) och övriga personalkostnader som utbildning, hälsovård och milersättning (2 procent) så handlar det totalt om 62 procent av föreningens kostnader.
  • Därefter kommer konsulttjänster och andra externa tjänster med 13 procent.
  • Kampanjer, annonser och medlemsinformation utgör 8 procent av kostnaderna.
  • Lokalhyra och lokalkostnader motsvarar 7 procent.
  • Verksamhetskostnader kopplade till lokala hyresgästföreningar står för 4 procent av kostnaderna.
  • Kontorsmaterial står för 2 procent av utgifterna.
  • Resor inklusive mat och boende står för 2 procent av utgifterna.
  • Till sist står telefoni och porto för 1 procent.
Fakta: Fel i årsredovisning – så svarar Hyresgästföreningen

I Hyresgästföreningens årsredovisning står det att kostnaden för ”konsulttjänster och andra externa tjänster” var 138 miljoner kronor 2024 och 57 miljoner kronor 2023.

Men när Hem & Hyra ställer frågor om ökningen så visar det sig att siffrorna är fel, med flera miljoner. De riktiga siffrorna är 140 miljoner kronor för 2024 och 104 miljoner kronor för 2023.

Så här svarar Hyresgästföreningens ekonomiavdelning om felet:

I not 5 ingår alla verksamhetskostnader Hyresgästföreningen har, även större satsningar som förbundsstyrelsen beslutat om. Summeringen på noten stämmer med vår resultaträkning. På raden som heter Konsulttjänster och andra externa tjänster ingår inte bara konsultkostnader utan även kostnader för övriga poster såsom övriga IT tjänster, revisionskostnader, försäkring, bevakningskostnader och kostnader för inhyrd personal. Under 2024 har Hyresgästföreningen implementerat ett nytt CRM system, men även en plattform för våra förtroendevalda. Dessa satsningar hamnar under verksamhetskostnaderna och påverkar således år 2024 då vi inte haft dessa kostnader innan. För år 2023 ingår enbart Hyresgästföreningens konsultkostnader. Övriga externa tjänster redovisades under övriga rubriker. I tabellen du tog del visar hur noten skulle sett ut om posterna legat i samma rubrik i vår tryckta årsredovisning. Det är således ett tryckfel baserat på mappningen av kostnaderna i en not.

Eftersom ovan anses som ett oväsentligt fel gör man ingen rättelse, dvs det ses som ett mindre fel.

Läs också Medlemstapp i BohusÄlvsborg-Skaraborg Väntat medlemstapp för region Aros-Gävle

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.