Hjälpen när värd och hyresgäst inte kan komma överens
Den här dagen hålls hyresnämndsförhandlingen i en sal man fått låna av Vänersborgs tingsrätt. Parterna samlas för en kort genomgång. Hyresrådet Susanna Berntsson går igenom närvaron, där hyresvärdens och hyresgästernas representanter finns på plats, liksom två ledamöter och en sekreterare. En vanlig arbetsdag för Susanna Berntsson.
Hyresnämndens främsta mål är att parterna ska komma överens, att båda parter jämkar och hittar en framkomlig väg, utan att nämnden måste gripa in med beslut. Men det är inte alltid man lyckas med medling och då är det upp till nämnden att ta beslut.
– Fast ibland blir man förvånad över hur lätt parterna kan komma överens, trots att de verkat stå väldigt långt från varandra, säger Susanna Berntsson. I andra fall är det tvärt om.
Dagen inleds med syn på platsen det gäller. Hela nämnden samt hyresgästernas och hyresvärdens företrädare åker ut till kvarteret Tranan i Vänersborg. Först hälsar de på hos en av hyresgästerna, tittar runt i lägenheten och ser standarden. Sedan besöks ytterligare en lägenhet i kvarteret innan man åker till jämförelselägenheter, som anses ha ungefär samma standard och läge, för att nämnden ska ha något att jämföra med.
– Vi fotograferar och antecknar för att komma ihåg vad vi ser. Sedan sätter vi oss vid förhandlingsbordet, där parterna för fram sina argument, säger Susanna Berntsson.
Det är lite ovanligt att man gör syn först och sedan sätter sig vid förhandlingsbordet. I tingssalen får parterna komma med sina synpunkter och sin bevisföring.
Parterna ska med hjälp av hyresnämnden reda ut vilken hyra som är den rätta. Hyresrådet Susanna Berntsson arbetar vid hyresnämnden i Göteborg, men många ärenden avgörs ute i regionen, och då man alltid har som mål att de inblandade ska få åka så kort väg som möjligt. Det händer att förhandlingarna hålls i kommunhus eller församlingshem. Ja, till och med i kyrkor och källarlokaler.
– Jag har hållit förhandling i en sjöbod, säger Susanna Berntsson och skrattar. Uppfinningsrikedomen är stor, men man försöker alltid att ha en så neutral lokal som möjligt, så att ingen av parterna ska känna sig förfördelad.
Susanna Berntsson säger att man som hyresråd alltid måste ha en professionell inställning, trots att det ofta handlar om svåra fall. Det kan handla om beslut där familjer blir av med sitt hem.
– Det finns alltid två parter i ärendena, säger hon. Vi ska väga in omfattningen och effekten av vad som hänt. Det kan vara att hyresgäster åsamkat grannar svåra störningar. Då vi ska också se vad hyresvärden gjort för att rätta till saker.
– Handlar obetalda hyror om tillfällig svacka i ekonomin, en längre tids sjukdom eller beror det på rent slarv? Har hyresgästen gjort sig skuldfri när det är dags för prövning i nämnden?
Hur gick det då i ärendet Hem&Hyra följde?
Jo, hyresgästerna förlorade. De får en höjning av sin hyra med två procent. Det är högre än årets höjningar i Vänersborg, men inte så mycket som värden önskade. ”En skälig höjning” motiverar hyresnämnden beslutet
Hyresnämnden i Göteborg hanterade 1 500 bostadsärenden 2017. Det är en ökning med 400 från året innan. Hyresnämnden är
ingen domstol utan en nämnd, men räknas som en domstolsliknande myndighet med rätt att döma. Två ledamöter fattar beslut tillsammans med ett hyresråd som även är jurist. Det ställs säskilda krav på ledamöterna. De ska vara objektiva och ha kunskap om boendefrågor, förhandlingar och hyres-
juridik. Nämndens främsta uppgift är att medla mellan parterna.
•Om du inte kommer överens med din hyresvärd i en fråga kan du ansöka om att få ärendet prövat i hyresnämnden.
•Är du medlem i Hyresgästföreningen kan du få gratis hjälp av föreningens jurister som företräder dig vid förhandlingen. Men du kan också föra egen talan.
•Du har rätt att överklaga domslut, förutom de som rör andrahandsuthyrningar eller lägenhetsbyten.