HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäst fick rätt mot bostadsrättsförening

Malmö Kvinnan var missnöjd med sitt boende och gick med Hyresgästföreningens hjälp till hyresnämnden. Ett år senare har hon fått igenom majoriteten av sina krav.

Det fanns en rad brister i fastigheten, ansåg kvinnan och anmälde detta till värden, en bostadsrättsförening på Rosengård. Hon mötte motstånd och tog då hjälp av Hyresgästföreningen.

Läs ocksåKenneth kan förlora sitt bibliotek - enligt hyresvärden är det han kallar hem en lokalEn äldre man står med käpp i ett rum fullt med böcker, möbler och tavlor.

Det handlar bland annat om ett slitet parketgolv, ett trasigt spisvred, en bristfällig tvättstuga och att kvinnan inte haft tillgång till tvättstugebokning eller cykelrum.

Nämnden snörade på skorna och gjorde ett eget besök hemma hos kvinnan och nu får hon genom flera av sina krav. Föreningens inställning var att hyresgästen själv hade orsakat några av bristerna inne i lägenheten. Men nämnden går på Hyresgästföreningens linje  – det handlar om ett helt normalt slitage. Enligt åtgärdsföreläggandet ska föreningen åtgärda golvet och spisen.

Under året som gått sedan kvinnans första klagomål har bostadsföreningen hunnit svänga och redan åtgärdat andra brister, fem av totalt tolv. Kvinnan får dock fortsätta att klara sig utan bastu och cykelrum. Nämnden anser att det inte gått bevisa att detta faktiskt ingår i hennes hyresavtal.

Läs ocksåStämdes för mögel i lägenhet – därför frias hyresgästen
Läs också Annikas värd betalar halva elkostnaden: ”Jag trodde inte det var sant” Ingen lösning i hyresnämnden – Peter kan bli utan post i flera månader till Anita kräks och svimmar – riskerar vräkas om hon fortsätter kräva åtgärder mot elen i huset

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.