Hyresgäst fick rätt mot bostadsrättsförening

Malmö Kvinnan var missnöjd med sitt boende och gick med Hyresgästföreningens hjälp till hyresnämnden. Ett år senare har hon fått igenom majoriteten av sina krav.

Det fanns en rad brister i fastigheten, ansåg kvinnan och anmälde detta till värden, en bostadsrättsförening på Rosengård. Hon mötte motstånd och tog då hjälp av Hyresgästföreningen.

Läs ocksåMor och dotters dubbla glädjebesked: Värden får inte kasta ut någon av demJennie och Vivian Kvintåhs

Det handlar bland annat om ett slitet parketgolv, ett trasigt spisvred, en bristfällig tvättstuga och att kvinnan inte haft tillgång till tvättstugebokning eller cykelrum.

Nämnden snörade på skorna och gjorde ett eget besök hemma hos kvinnan och nu får hon genom flera av sina krav. Föreningens inställning var att hyresgästen själv hade orsakat några av bristerna inne i lägenheten. Men nämnden går på Hyresgästföreningens linje  – det handlar om ett helt normalt slitage. Enligt åtgärdsföreläggandet ska föreningen åtgärda golvet och spisen.

Under året som gått sedan kvinnans första klagomål har bostadsföreningen hunnit svänga och redan åtgärdat andra brister, fem av totalt tolv. Kvinnan får dock fortsätta att klara sig utan bastu och cykelrum. Nämnden anser att det inte gått bevisa att detta faktiskt ingår i hennes hyresavtal.

Läs ocksåTvingas sälja bostadsrätt efter anklagelser om svartuthyrning - styrelsen gick till domstol
Läs också Få försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra" Två decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här” Drog av för hotellnätter – egna hyressänkningar står hyresgästen dyrt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.