Annons

Hyresgäst slipper miljonräkning för vattenskada – försäkringsbolag får bjussa på 985 000

Nyheter Sonja stängde inte av kranen i badrummet vilket ledde till översvämning och skador för över en miljon kronor. Men på grund av hennes mycket svaga ekonomi – och försäkringsbolagets finansiella muskler, behöver hon bara betala en tiondel av det förväntade skadeståndet, enligt en aktuell dom. "Jag har inte hört talas om något liknande", säger Hyresgästföreningens jurist Mikael Areskog.
Hyreshus och jurist på HGF
Foto: Mikael Bergling/Kenneth Samuelsson
Mikael Areskog, jurist på Hyresgästföreningen, säger att han är överraskad över den kraftiga jämkningen när det gäller Sonjas skadestånd: "Extremt ovanligt".

Efter att en tidig februarimorgon ha upptäckt hur det droppade vatten från ventilationen i köket och badrummet larmade en boende i en hyresfastighet i södra Stockholm fastighetsjouren. Kort därefter gjorde fler boende samma sak.

Fastighetsjourens tekniker lokaliserade felet till en lägenhet högst upp i huset och konstaterade under sitt besök att badkarsblandaren stod på, att det var stopp i golvbrunnen och att det var vatten på golvet i stora delar av lägenheten. Och då inte bara några pölar.

Läs ocksåHyresgäst förbrukade kopiösa mängder vatten – blev uppsagd men vann i hovrätten och får bo kvarVatten som rinner ur kran

I jourrapporten antecknade han att det ”läckt ut vatten i hela lägenheten” som bedömdes som obeboelig. Sonja, som bodde i lägenheten och heter något annat i verkligheten, evakuerades.

Rann ner till flera lägenheter

Enligt de mer omfattande tekniska undersökningar som senare gjordes orsakades översvämningen av att någon glömt att stänga av vattenblandaren med resultat att vatten från badrummet rann ut i lägenheten, ut mot fasaden och ner i underliggande lägenheter via bland annat glipor i golvsocklar och slitsen mellan kök och badrum. Sex lägenheter skadades i varierande utsträckning.

Litet hyreshus
Fastighetsjourens tekniker lokaliserade felet till en lägenhet högst upp i huset och konstaterade under sitt besök att badkarsblandaren stod på.

Händelsen polisanmäldes och efter en tid åtalades Sonja för grov skadegörelse. Hon hävdar själv att hon på grund av bland annat sjukdom inte har något minne från vare sig den aktuella dagen eller tiden strax före, att hon hade bott länge i lägenheten som hon älskade och att det låter konstigt att hon skulle ha lämnat kranen på. Och gjorde hon det, var det inte med vilja.

Fastighetsägaren fick senare 1 085 466 kronor i ersättning från sitt försäkringsbolag Stockholms stads Brandförsäkringskontor för de skador som översvämningen gett upphov till.

Saknar hemförsäkring

Det är pengar som försäkringsbolaget vill att Sonja – som saknar hemförsäkring – ska betala.

Annons

För några veckor sedan konstaterade Södertörns tingsrätt i en dom att det inte finns någon annan rimlig förklaring än att det är Sonja som, genom att släppa eller hälla ut stora mängder vatten, har orsakat skadorna.

Men, enligt domstolen är det inte uteslutet att hon ”har satt på kranen i badrummet och därefter, till exempel till följd av sin sjukdom, glömt bort detta och gått och lagt sig eller liknande. Det skulle inte vara ett uppsåtligt orsakande av skadorna. Det är alltså inte ställt utom rimligt tvivel att Sonja uppsåtligen har orsakat skador. Hon ska därför frikännas”, skriver domstolen som dock menar att Sonja har agerade oaktsamt.

Juristdomaren och en av nämndemännen hade en annan uppfattning och ansåg att Sonja borde dömas för grov skadegörelse, men blev nedröstade av de övriga i nämnden.

Vårdslöst agerande

Enligt Södertörns tingsrätt har Sonja genom vårdslöst agerande orsakat de uppkomna skadorna och ska därför betala skadestånd till fastighetsägarens försäkringsbolag.

Men inte drygt en miljon kronor som bolaget begärde, utan en tiondel – 100 000 kronor.

”Mot bakgrund av vad som framkommit om Sonjas ekonomiska förhållanden framstår en skyldighet att utge det begärda beloppet som oskäligt betungande. Till det kommer att hon inte uppsåtligen har orsakat skadorna, utan endast varit oaktsam. Med hänsyn till det anförda och då Brandkontorets behov av skadestånd inte bedöms utgöra något hinder mot jämkning bör skadeståndet sättas ner”, skriver tingsrätten.

Annons
Jurist från Hyresgästföreningen står framför hus.
Mikael Areskog.

Mikael Areskog, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, säger att han är överraskad över den kraftiga jämkningen.

– Jag har varken varit med om eller hört talas om något liknande när det gäller skadestånd i hyresrelaterade tvister. Jag kan inte säga att det inte har hänt tidigare, men det är i vart fall extremt ovanligt.

– Enligt min erfarenhet brukat det inte jämkas speciellt mycket överhuvudtaget.

Åklagaren har överklagat domen och menar att Sonja bör dömas för grov skadegörelse till fängelse alternativt skyddstillsyn samt att försäkringsbolaget tillerkänns begärt skadestånd.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.