Hyresgästen klagade och blev vräkt
Anna-Kristina Mäki på Hyresgästföreningen har företrätt den nu vräkta kvinnan.
– Ibland kan det ju vara småsaker som hyresgäster för fram men i det här fallet har det varit klara brister.
Kvinnan bor i ett tvåfamiljshus med kallhyra. Under vintern har hon haft problem med ett rum, där värmen bara legat på mellan 14 och 16 grader.
Hyresgästen klagade men inget hände. Hon vände sig därför till miljökontoret i Kalmar, som konstaterade brister i det kalla rummet och hyresvärden åtgärdade genom att lägga in nytt golv.
Hyresgästen upplever ytterligare ett problem. Hon har el- och värmemätare i sin lägenhet och det är till henne räkningarna går. Men även den andra hyresgästen är kopplad till mätaren och ska betala för sin del av förbrukningen.
Hyresvärden har bestämt att den andra hyresgästen ska betala 1 500 kronor i månaden och det är hyresgästen som har mätaren i lägenheten, som har till uppgift att varje månad inkassera pengarna.
– Hon får tjata och sedan får hon betala resten själv. Ibland kan resten vara mellan 3 000 och 4 000 kronor i månaden, berättar Anna-Kristina Mäki.
Kvinnan tycker att lösningen är orättvis, precis som Hyresgästföreningen.
När Anna-Kristina Mäki träffade värden för att kräva kompensation för den period när hyresgästen bott med ett ovanligt kallt rum, krävde hon också att systemet med el- och värmemätaren skulle åtgärdas. Om det inte skedde skulle Mäki vända sig till hyresnämnden meddelade hon.
– Då svarade värden med att säga upp hyresgästen.
Anna-Kristina Mäki är upprörd över händelseutvecklingen och berättar att den drabbade hyresgästen mår mycket dåligt.
– I ett hus med 40 lägenheter kan du klaga hur mycket du vill. I ett hus med en eller två lägenheter däremot kan det vara riskabelt att klaga.
Det så kallade besittningsskyddet är mycket starkt för boende hos större hyresvärdar. Det krävs att hyresgästen har varit mycket störande eller struntat i att betala hyran för att det ska gå att vräka.
I en- eller tvåfamiljshus däremot krävs det bara att värden säger att han vill ha bostaden för egen del.
– Och det är precis det han säger här, säger Anna-Kristina Mäki, som dock tror att värden bara vill bli av med en krånglig hyresgäst.
Att vara en besvärlig hyresgäst hos en fastighetsägare med bara ett litet hyreshus är alltså vanskligt.
– Det här är en dålig värd och jag tycker att hyresgästen borde kunna få det bättre någon annanstans. Men det är inte lätt att snabbt hitta en ny bostad.