Hyresgäster får inte posten utdelad
Posten i Linköping verkar för bättre arbetsmiljö för brevbärarna. Det innebär bland annat att man vill få bort för små brevinkast som gör det svårt att dela ut post med bara ett handgrepp.
Sådana brevinkast är det i hyreshus som Henrik Gustafsson fastigheter äger. Därför har Posten skrivit till fastighetsägaren och även ringt till honom för att få honom att förstå problemet. Posten konstaterar också att vissa brevinkast är trasiga och att posten går sönder när den ska tryckas ner.
– Vi har varit i kontakt med honom mellan sex och sju gånger under senaste året. Det har inte hjälpt och nu svarar han inte längre när vi ringer, säger Tommy Johansson på Posten som ansvarar för projektet att göra brevbärarnas arbetsmiljö bättre.
Posten kräver inte att fastighetsägaren direkt ska göra större brevinkast eller andra åtgärder som Posten har föreslagit som alternativ. Det man kräver är en plan där fastighetsägaren talar om vad han tänker göra och när.
Ingen plan har kommit och Posten svarar med att sluta dela ut post i Henrik Gustafssons fastigheter. Från och med 1 november får hyresgästerna i stället hämta sin post på Södra Oskarsgatan.
– Några hyresgäster har ringt om det här och vi tycker förstås att det är jättetråkigt att tredje part drabbas, säger Johansson, som dock bara kan hänvisa till fastighetsägaren.
Han frågar sig hur länge hyresgäster vill bo kvar hos en värd som inte gör det som krävs för att posten ska delas ut.
– Men vi måste göra så här. Det är bara en fastighetsägare som har struntat i våra krav. Det måste märkas, säger Tommy Johansson.
– Så fort han kommer in med en plan drar vi förstås tillbaka beslutet om att inte dela ut posten, fortsätter han.
Hem & Hyra har förgäves sökt Henrik Gustafsson för en kommentar. Cirka 30 hyresgäster är berörda.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.