Hyresgäster fryser i Bäckebo

Kalmar Värmen har varit avstängd sedan i juli. Nu fryser hyresgästerna och tvätten surnar i tvättstugan. – Det här är under all kritik, säger en av de drabbade hyresgästerna på Rosenlandsvägen 2 i Bäckebo utanför Nybro.

Hyresgästerna har saknat värme i sina lägenheter och i den gemensamma tvättstugan sedan i början av juli. När höstrusket började för några veckor sedan visade temperaturmätaren inomhus på 18 grader och i tvättstugan är det ännu kallare.

– Tvätten torkar ju aldrig och vi får sitta med koftor på oss inne. Man blir ruggig, säger Inga-Lena Nilsson, 76 år.

Läs ocksåMaj-Lis, 81 år, fick bara halva bohaget flyttat – och tvingades betala 7 800 kronor extraEn äldre kvinna sittandes på en säng.

Hon och hennes grannar har försökt nå värden i över en vecka utan att lyckas. När de väl nådde honom, ombads de själva sätta på pannan.

– Men det ska väl inte vi behöva göra. Det borde vara värdens ansvar, säger Inga-Lena Nilsson.

Värden Anders Dahlén är bosatt trettio mil från Bäckebo. Han tycker inte att det är konstigt att be hyresgästerna att själva dra igång pannan. Orsaken till att den varit avstängd är att temperaturstigningen inte fungerar. Därför slog värden av värmen i juli när sommarhettan var som värst. Sedan dess har han inte slagit på den igen.

Läs ocksåHussein saknade värme och varmvatten – nu ska huset han bodde i tvångsförvaltas

– Ja, jag planerar att göra ett pannbyte, säger Anders Dahlén som menar att hyresgästerna inte har låtit honom veta att det varit kallt.

Nu har hyresgästerna satt på pannan och fått tillbaka värmen som de saknat i närmare tre månader.

– Hyresgästerna borde få någon form av kompensation för det här, menar Alexander Kvidén på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåHyreshusen har lämnats åt sitt öde – här är kommunens extrema lösning: ”Då får de stämma oss”Tredelad bild. Den största bilden visar en grävskopa med förare, framför skalet av ett hus. På de två andra bilderna ser man dels skalet av ett hus med en massa grönska framför, dels en trappuppgång som är helt nedklottrad.

Men det anser inte värden.

– Hur ska jag kunna åtgärda problem som jag inte känner till. Hyresgästerna måste kontakta mig om det är problem.

 

Läs också Förhandlat och klart – Krokomsbostäder först ut i Jämtland Kvinna måste flytta omedelbart - räddningstjänsten såg risker med vanvårdad lägenhet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.