Hyresgästföreningens kampanj ska bli känslomässig och bred

Nyheter Bostadsfrågan ska vara på fem i topp i valet 2014. Det målet ska Hyresgästföreningen nå genom att bli mera känslomässig och engagera långt fler än medlemmarna.

Hyresgästföreningens superkampanj Bostadslyftet ska även leda till att majoriteten av riksdagspartierna plockat upp minst en av Hyresgästföreningens hjärtefrågor lagom till valet.

Till skillnad från många andra kampanjer kommer den här inte bara innehålla politiska krav och hårda fakta.

Läs ocksåHyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyranNiclas Sundell, Hyresgästföreningen och Sebastian Ländin, Urban Rights.

– Ibland har vi varit lite för tekniska i våra resonemang kring bostadsfrågorna. De kan ju vara ganska invecklade, men vi kommer nu att vara mera känslomässiga, säger Sofia Stenfeldt, PR-samordnare på Hyresgästföreningen.

I den första delkampanjen kommer fokus att ligga på ungas svårigheter att komma ut på bostadsmarknaden.

– Det handlar om det magiska i att flytta hemifrån, om att få en chans att flytta dit jobben eller utbildningarna finns – fastän inte pappa kan köpa en bostadsrätt, säger Sofia Stenfeldt.

Läs ocksåDroppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"En kvinna tar ut tvätt ur en tvättmaskin. En annan kvinna står bredvid.

Hon påpekar att bostadsbristen är en grundläggande samhällsfråga och vill få bort individens känsla av misslyckande i bostadsletandet.

– Det är lätt att tänka att det är mitt kontaktnät det är fel på eller att det är jag som inte marknadsfört mig tillräckligt bra på Blocket.se. Men i verkligheten är det bostadspolitiken det är fel på. Det byggs för få bostäder.

Sofia Stenfeldt hoppas att bostadsfrågan blir en riktigt bred fråga som engagerar människor långt utanför de egna medlemsleden.

Läs ocksåKritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas interntHyresgästföreningens förbundsstämma 2025.

– Egentligen gäller bostadssituationen även de som exempelvis bor i villa. Deras barn behöver kunna flytta ut och bli vuxna.

I slutet av maj kommer Bostadslyftets projektgrupp att börja besöka Hyresgästföreningens alla regionala kontor. Under sommaren och hösten kommer lokalföreningarna att ta fram kommunala bostadspolitiska program och sedan börja uppvakta de lokala politikerna.

Under Almedalsveckan kommer kampanjen att bli synlig för den breda publiken.

– Det är självklart att vi inom Hyresgästföreningen talar om bostadsfrågorna, men vi måste bilda nya allianser. Studentorganisationer är självklara samarbetspartner, men även organisationer för näringslivet är mycket intressanta, säger Sofia Stenfeldt.

 

Läs också Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.