Annons

Hyresgästföreningens vägval får hård kritik

Nyheter Ska Hyresgästföreningen satsa på bättre medlemsservice eller på att bli bredare och tyngre i samhällsdebatten? De flesta vill både och - och vägrar se det som ett vägval.

Hur ska Hyresgästföreningen utvecklas för att stå stark i framtiden? Det har Framtidsbyrån, ledd av regionchefen i Västra Sverige, Anna Lönn Lundbäck utrett. I december kom förslaget ”Så betyder vi mer för fler”. Läs artikel om det här.

Nu har föreningens regioner och olika tjänstemannagrupper tyckt till om förslagen. Mycket får tummen upp, men det Framtidsbyrån kallar ”Vansinnigt viktiga vägval” möter kritik från flera håll.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Vägvalen framställs som att stå mellan att bli en smalare intresseorganisation eller ”en bredare samhällsaktör” och en mer levande mötesplats. Framtidsbyrån föreslår det senare.

Det har fått många att se en risk för nedskärningar inom juridik och förhandling.

– Om det ska vara vägval och vi ska göra mer av det ena, då måste det bli mindre av det andra. Betyder det att vi ska vi prioritera ner medlemmarna? Ge sämre service? Risken är att vi tappar medlemmar och förlorar kraft i stället. Utan medlemmar är det inte lätt att bredda sig, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen Region Sydost.

Läs ocksåGav sken av att hyran på äldreboende var förhandlad – stiftelse svarar på kritiken

Idén att bli mer aktiv i fler samhällsfrågor är i och för sig inte fel, tycker han. 

– Men det får inte bli på bekostnad av vår kärnverksamhet, det som medlemmarna verkligen vill ha. Framför allt handlar det om en trygghet att man får hjälp om det blir krångel med värden.

Annons

I de flesta regionerna finns likande kritik. Man menar att Hyresgästföreningen gärna kan satsa på att bli en bredare samhällsaktör men inte får tappa sin specialistkompetens. 

Läs ocksåHyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse”Erik Elmgren, Hyresgästföreningen,

”Vi måste göra bådadera”, sammanfattar Region Norra Skåne.

Även tjänstemännen i verksamhetsråden för juridik, förhandling, medlemsutveckling och medlemsservice är mycket skeptiska till de föreslagna vägvalen.

– Man får inte glömma att vi är en medlemsorganisation. Det är 540 000 medlemmar som betalar avgift och det är själva vår existens. Vi kan inte säga att nu ska vi vara en bred samhällsaktör, därför får du sämre service. Då har vi sålt ut tanken med att vara en medlemsorganisation och blir en spelare på en opinionsmarknad i stället. Då får man fråga medlemmarna om det är ok, säger Gunilla Thorin, chef för medlemsenheten på Riksförbundet.

Region Stockholm och Västra Sverige är mer positiva till Framtidsbyråns vägval. Region Stockholm vill bland annat ha extra fokus på att inte bli ett försäkringsbolag och serviceorgan i första hand. 

Anna Lönn Lundbäck, som har lett Framtidsbyrån, tolkar remissvaren som att de i stort sett ger grönt ljus för förslagen, men inte vill se det som vägval.

– Det är en tydligt att man i organisationen vill göra både och, så det får man förhålla sig till. 

Annons

Möjligen kan det bli svårt med prioriteringar och resursfördelning framöver, säger hon. Ska man nå målen att bli en bredare samhällsaktör och en mötesplats för boendefrågor behöver arbetssätt förändras och det kommer att kräva mycket tid och kraft.

Men hon tror inte att vägvalen behöver leda till att medlemmarna skulle få sämre stöd och service. 

– Däremot kan medlemsnyttan bli bredare. Nu är vi framför allt där som stöd när det har uppstått problem. Vi skulle kunna bli mer uppsökande, nå fler medlemmar som inte vet vad de skulle kunna få hjälp med. Vi kan till exempel vara ute och ge kunskap om hur man själv kan förbättra sin boendesituation.

Framtidsbyråns förslag ska nu stötas och blötas och en ny agenda för Hyresgästföreningen ska tas fram under våren. På förbundsstämman i juni beslutar ombuden om Hyresgästföreningens framtidsinriktning.

Läs också Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta” Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.