HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresvärd anklagas för att skälla och spionera på hyresgäster

Uppsala Sliten inomhusmiljö och en hyresvärd som är otrevlig mot de boende. Den bilden trädde fram när Hyresgästföreningen knackade dörr på en mindre ort i Enköpings kommun.
Lena Jansson Nordin. förhandlare på Hyresgästföreningen, sitter vid skrivbordet på sitt kontor.
Foto: Petra Marandi Roos
Lena Jansson Nordin var med och knackade dörr i några fastigheter i Enköpings kommun.

Hyresgästföreningen har en tid haft ögonen på en privat hyresvärd med några få fastigheter i Enköpings kommun. Hyresgäster har slagit larm om att lägenhetsunderhållet är eftersatt.

Dessutom uppges hyresvärden vara otrevlig mot sina hyresgäster – spionera på dem och skälla på dem. Nyligen har hyresvärden sagt upp förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen, vilket betyder att han sätter hyrorna själv.

Läs ocksåUlf lägger ut hyreshusets dammråttor på Instagram

– När vi hade förhandlingsordning brukade jag villkora hyreshöjningar mot att han gjorde vissa åtgärder, men han gjorde dem aldrig, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Den 17 maj knackade personal från Hyresgästföreningen dörr i fastigheterna för att få en bild av läget och samla in namn för att få en förhandlingsordning igen. Ungefär hälften av hyresgästerna var hemma vid tillfället. Enligt Lena Jansson Nordin var läget inte riktigt så illa som man hade befarat.

– Men det finns ett antal badrum där man kan misstänka fukt och mögel, flertalet golv är slitna och är i behov av byte. Vitvarorna är gamla, drar mycket ström och behöver också bytas ut. Fastigheterna har överlag ett kraftigt eftersatt underhåll och hyresvärden behöver ta krafttag för att komma tillrätta med problemen. Hyresgästerna betalar sin hyra och har rätt till ett boende utan brister, säger hon.

Läs ocksåMaria tog striden mot hotellhusvärden – slipper vräkas efter hovrättsbeslutMaria Karlsson, Årsta, hotellägenhet,

Vad tänker ni göra nu?
– I första hand uppmanar vi hyresgästerna att felanmäla brister. I andra hand kan det bli aktuellt med en ansökan till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande.

Hyresvärden säger att han inte fått några signaler om brister från hyresgästerna. Det Hyresgästföreningen ägnar sig åt kallar han för ”dumheter”. Han menar att det är två hyresgäster som står bakom anklagelserna, som vill bråka.

– De har duperat Lena Jansson Nordin, säger han.

Läs ocksåÖstersundshem får lov att renovera 192 lägenheter – upp till 58 procent i hyreshöjning

Han säger vidare att fastigheterna är 40-50 år gamla och i behov av ett stambyte.

– Jag är ensam privatvärd och har begränsat med tid och resurser.

Fakta: Åtgärdsföreläggande

Om en hyresvärd inte åtgärdar brister i lägenheten kan man som hyresgäst vända sig till hyresnämnden med en ansökan om åtgärdsföreläggande. Hyresnämnden kan då förelägga hyresvärden att åtgärda bristen inom en viss tid. Föreläggandet kan förenas
med ett vite.

Läs också Pitebo får chockhöja hyran efter segdragen tvist - men hyresgästerna ger inte upp Kommunerna får ansvar för att fixa fram bostäder åt flyktingar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.