Hyresvärd: anmälan belastar domstolen i onödan
Hyresgästens ombud på Hyresgästföreningen menar i sin begäran till Hyresnämnden att hela lägenheten är i behov av omtapetsering, dörrkarmarna kräver ommålning och flera av taken behöver också åtgärdas.
Hyresvärden å sin sida menar att allt är i fullgott skick och påpekar att några åtgärder mer än lagning och utbyte av två takkontakter och en duschslang kan det inte bli tal om.
Lägenheten uthyrs enligt kontraktet i befintligt skick vilket Hyresgästföreningen påpekar inte är skäligt och därför bör tas bort ur hyreskontraktet. Hyresvärden medger att formuleringen ska strykas men hade i slutet av förra veckan, en månad efter sitt löfte, inte gett hyresgästen något nytt kontrakt.
I sitt yttrande menar hyresvärden vidare att tvisten om underhållet i den aktuella lägenheten borde tagits upp i samband med hyresförhandlingarna.
Hyresgästens ombud på Hyresgästföreningen å sin sida påpekar att man skrivit flera mail till värden i ärendet innan fallet drogs till hyresnämnden och avslutar: ”Redan i detta skede har fastighetsägaren haft möjlighet att vidta åtgärder i de delar som påtalats för att som man i yttrandet uttrycker sig inte belasta domstolsväsendet”.
När hyresnämnden tar upp fallet är ännu inte bestämt.