Juridiska enheten sparade 2,4 miljoner åt medlemmarna

Dalarna Hallå där Alexander Kuzmicki, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle och Mitt. Din enhet sparade över 2,4 miljoner åt medlemmarna förra året, hur då?

 – Det handlar om tvister där exempelvis hyresvärden har krävt ersättning av våra medlemmar utan framgång eller där vi har fått igenom att en medlem till exempel ska få hyresreduktion eller en ny spis.

Vilken typ av ärenden är vanligast?

Läs ocksåHyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyranNiclas Sundell, Hyresgästföreningen och Sebastian Ländin, Urban Rights.

– De vanligaste ärendena handlar om att lägenheten inte fungerar som den ska eller är i dåligt skick och att hyresvärden åtgärdar det. Där har vi en lista vi går efter för att räkna ut vad till exempel en ny spis är värd. En mindre del är skadeståndsärenden där hyresvärden kräver hyresgästen på pengar eller tvärt om.

Hur mycket pengar kan det handla om i skadeståndsärenden?

– Normalt rör det sig om 10 000–20 000 kronor, men ibland är det mycket mer. Nu har vi ett pågående ärende som ska tas upp i tingsrätten där en hyresvärd har krävt en av våra medlemmar på 180 000 kronor vid avflytt.

Läs ocksåDroppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"En kvinna tar ut tvätt ur en tvättmaskin. En annan kvinna står bredvid.

Hur många medlemmar har ni hjälpt juridiskt under 2015?

– Totalt har vi i region Aros-Gävle och Mitt haft över 10 000 fall. De flesta har kontaktat nationella rådgivningen över telefon eller e-post. I enskilda ärenden har vi företrätt medlemmar juridiskt i omkring 2 000 tvister. 118 av dem har tagits upp i hyresnämnden eller tingsrätten.

Läs också Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.