Annons

Juristhjälpen är värd miljoner

Västernorrland Brister i boendet är det vanligaste skälet till en tvist med hyresvärden. Tusentals har sökt och fått hjälp. Hjälp som är värd miljonbelopp.

Din granne flyttar ut, men ingen ny hyresgäst flyttar in. I stället kommer hantverkare och börjar jobba i grannlägenheten. Det bullrar och är allmänt stökigt.
Så du kontaktar din värd och berättar att du störs. Värden ger då beskedet att det rör sig om sedvanligt underhåll och att du får stå ut.
– Det kan vara så att hyregästen tvingas finna sig i att det uppstår störningar. Men det kan också vara tvärtom vilket kan innebära ekonomisk kompensation, säger Hyresgästföreningen region Norrlands chef för juridikenheten, Niclas Sundell.
– Sedvanligt underhåll är en sak. Men om det börjar byggas om mer, är det en helt annan sak.

Det är ett typiskt exempel på ärenden som hyresgäster kontaktar hyresgästföreningen om. Juristerna kan snabbt avgöra om det finns skäl att starta ett ärende och driva frågan om kompensation.
– Förra året kontaktades vi av ungefär var tionde medlem i Norrland, drygt 4200 hörde av sig. För många räckte det med rådgivning. Men vi hanterade under året drygt 1500 ärenden, säger Niclas Sundell.
– Överlägset flest ärenden handlar om brister i boendet. Annars kan det röra sig om felaktig hyra och som sagt störningar.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Niclas Sundell menar att ärendena sannolikt kunde ha varit många fler. Alla medlemmar tänker inte på att det finns juridisk hjälp.
–Många som får ett krav eller något liknande från värden, betalar utan att tveka eller accepterar vad det nu kan vara, säger han.
– Jag tycker att man som medlem bör slå en signal till rådgivningen om det dyker upp saker som känns fel. Är det så, skickas man vidare till juristerna. Är det inte så, vet man det. Det är bara ett samtal bort.

Annons

Patrik Sjöstedt i Umeå hamnade i oenighet med sin värd. Fastigheten han bor i ska rivas inom några år. Den är sliten, möglig och står i stort sett och förfaller. Patrik Sjöstedt har två barn och insåg att det inte var lämpligt att bo kvar. Han lyckades hitta en ny lägenhet. Beskedet drog dock ut lite på tiden och uppsägningen av den gamla blev inlämnad först en vecka in i december.
–Jag fick den nya lägenheten från den 1 mars och bad om att få lämna min nuvarande då. Men värden vägrade släppa kontraktet före den sista mars,med tanke på att jag sa upp den en vecka in i december, säger Patrik Sjöstedt.

Men inte ens när han kunde anvisa en ny hyresgäst accepterade värden en tidigare avslutning av kontraktet. Så han kontaktade Hyresgästföreningen och en jurist besiktigade lägenheten och fann brister. Ett mejl till hyresvärden om förtida uppsägning och kompensation gav resultat.
–Jag fick den uppsägning jag ville ha och två hyresfria månader. Ett fantastiskt fint jobb av Hyresgästföreningen, säger Patrik Sjöstedt.

Annons
Läs ocksåFriad trots sms: "Jag ska skära sönder dina äckliga soffor och bränna ner din lägenhet"En sammansatt bild i ett kollage med silhuetter, sms och en sönderbränd spis.
Fakta: Ärende/rådgivning

Om du har en fråga som rör boendet ringer du Rådgivningen på 0771-443 443. Om du behöver ytterligare hjälp skickas du vidare till juristerna som då lägger upp ett ärende..

Läs också Kvinna hyrde ut rum i villa – trots att hon var vräkt: "Flyttat ut saker på gatan" Granne vaktade i porten – kvinna tvingades hoppa från balkong Så blev anonyma vittnesuppgifter avgörande när hyresgäst vräks: ”Problematiskt” Många nekas lägenhetsvisning långt efter pandemin: "Ställer inga krav"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.