Kalmarhem vill bli bästa värden

Kalmar Kalmarhems nye vd Per Stephanie har stora visioner för bostadsbolaget. Främst handlar det om att öka dialogen med hyresgästerna. Målet är att göra Kalmarhem mer konkurrenskraftigt på en hyresmarknad med växande utbud.
Per Stephanie, vd på Kalmarhem. Foto: Kalmarhem

För sju månader sedan tillträdde Per Stephanie som vd för Kalmarhem. Tillsammans med sina medarbetare har han ägnat hösten åt att skapa nya visioner för bolaget.

– Kalmarhem har tidigare haft ett tydligt fokus på den ekonomiska utvecklingen. Nu skapar vi visioner som handlar om mjuka värden där våra kunder, medarbetare och leverantörer står i fokus, säger Per Stephanie.

Läs ocksåHyresgästen kissade bakom tvättmaskinen - men vräks för hyresskuld på 33 000 kronorHyresgäst som kissar i tvättstugan.

Målet är att bli världsbäst. Det betyder att Kalmarhem ska bli Kalmars bästa värd. Men det innebär också att bostadsbolaget vill bidra till att världen kommer till universitetsstaden genom att erbjuda bra bostäder.

Enligt tidigare politiskt beslut ska Kalmarhem utöka och bredda sitt bestånd med 75 nya hyreslägenheter per år fram till 2020. Men nu satsar man också på att förbättra servicen till hyresgästerna.

– Vi ska jobba proaktivt med underhållet så att vi föregår kundens felanmälningar som bara skapar irritation.

Läs ocksåVd:n tröttnade på höga hyreskraven – lämnade Fastighetsägarna: "Många positiva reaktioner"En man i skjorta och kavaj som tittar in i kameran. Man ser bara huvudet och axlarna på honom.

En annan insats som ska ske i år är att hemsidan ska bli bättre och mer lättnavigerad för hyresgästerna. Dessutom har bostadsbolaget arbetat fram en strategi för att lättare kunna tillvarata hyresgästernas synpunkter. Under året kommer samtliga 5 000 lägenheter få en enkät där hyresgästerna kan lämna sina synpunkter på boendet. Istället för att skicka ut samtliga enkäter samtidigt, kommer enkäten skickas ut till cirka 17 olika lägenheter varje vecka.

– Det gör att vi får ett kontinuerligt inflöde av vardagsnära svar. Utifrån svaren kan vi löpande utföra förbättringsåtgärder.

En annan insats för att öka samarbetet med hyresgästerna, är att bjuda in ett antal hyresgäster till en panel för boendeinflytande. Panelen ska träffas ett par gånger på ett år. Därefter byts panelen ut.

Läs ocksåVärdens slarviga jurist får smäll på fingrarna av hyresnämnden – tvingas betala 14 000En kvinna med långt hår och mörkblå skjorta.

Uthyrningsgraden i Kalmarhem är idag närmare 100 %. Men enligt Per Stephanie kommer konkurrensen om hyresgästerna att öka i framtiden.

– Det byggs mycket i Kalmar. Om fem år kommer hyresmarknaden se helt annorlunda ut. Då gäller det att vi har blivit världsbäst i Kalmar.

Läs också Tusen träd i bostadsområdena: "All stress bara släpper" Hyresvärd krävde 162 000 kronor – hyresgäst behövde bara betala för ett par nycklar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.