Annons

Kim blir sjuk i sin lägenhet

Stockholm Stockholmshems utredning av inomhusmiljön i Skarpnäck har pågått i över tre år. Under tiden har ytterligare en hyresgäst flytt från sin lägenhet med svåra problem.

​– Man var trött konstant, hostade och hade svårt att andas. I början på maj var vi tvungna att evakuera lägenheten, berättar Kim Weber.

Annons
 
Tillsammans med sin dotter Hannah har hon bott på Skarpnäcks allé i 15 år. De misstänker, precis som många andra, att fukt har löst upp lim under golven och frigjort giftiga gaser.
 
– Plastmattorna har legat på som ett lock. Men nu börjar de att släppa igenom, vilket nog blivit värre med åren, säger Kim Weber och fortsätter. 
 
– Först ville jag inte inse hur illa det var, utan förträngde det och bodde kvar.
 
Efter ett tag började Kim Weber lägga ihop bitarna, allt hon haft genom åren, bland annat klåda och astmaliknande symtom.
– När man ser tillbaka blir man rädd. Samtidigt är det förstås svårt att härleda vad som är beroende av vad, säger hon.
– Jag kan bara jämföra med de tre månaderna i sommar, då jag inte har bott i lägenheten. Nu känner jag mig mycket bättre.
 
Kim Weber har anlitat ett privat företag som ska göra mätningar i hennes lägenhet, eftersom hon inte litar på Stockholmshems utredning som görs av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och universitetssjukhuset i Örebro.
 
Visar det sig att det är farligt att vistas i lägenheten så kommer Hyresgästföreningen att hjälpa Kim att driva kraven på ersättning.
– Nu har jag betalt full hyra för en lägenhet som jag inte längre kan bo i. Man tycker att någon sorts ersättning borde vara rimlig.
 
Olle Torefeldt är informationschef hos Stockholmshem. Han berättar att deras konsulter inte har kunnat uppmäta några värden som skiljer sig från normala svenska bostäder.
– Däremot hittade man fel i ventilationen, otillräckliga luftflöden, otätt mellan lägenheterna och felaktiga tryckförhållanden, vilket vi har börjat att rätta till.
 
– Vi känner att vi har ett ansvar att gå igenom det här systematiskt och metodiskt, har vi för bråttom, riskerar vi att göra verkningslösa åtgärder i onödan.
 
Vad ska man göra om man är orolig som hyresgäst?
– Man kan alltid vända sig till vårt distriktskontor med frågor, så kan vi berätta mer. Hittar vi fel ska de åtgärdas, självklart tar vi de kostnader som behövs.

Annons
Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Hos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven” Ansedda kulturstiftelsen svarar på kritiken: ”Hyresgästerna gör inget annat än att bråka med mig” Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.