Klaga på rätt sätt – och sänk hyran

Värmland ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigareän förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.- Synpunkterna är ovärderliga, säger Thomas Bäckman som är förhandlare i Karlstad.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna.

Innan det sker skickar Hyresgästföreningen ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i deras boende.

Läs ocksåKopplade tvättmaskin med trädgårdsslang - döms att betala en miljon efter vattenskada
Nu är det extra viktigt att hyresgästerna hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen.
 
Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker.
 
Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Tingsrätten: Föreningen behöver inte lämna ut alla handlingar om hyran Först ut i Jönköpings län - den lägsta höjningen på flera år: "Vi är på väg neråt nu" ALS-sjuk fick inte skriva kontrakt – anmäler kommunal värd för diskriminering: "Orättvist" Slutbeslutat för Hyresgästföreningen i Skaraborg – långvarig konflikt lamslog styrelsen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.