Klagande hyresgäst får bo kvar
I juni skrev Hem & Hyra om en flerbarnspappa i Landskrona som under flera år har klagat på standarden i sin lägenhet. När han vände sig till hyresnämnden för att få upprättelse skickade bostadsbolaget in en ansökan om uppsägning.
Enligt Hyresgästföreningen var uppsägningen en direkt följd av att ett åtgärdsföreläggande lämnades in.
Bostadsbolaget hävdade att hyresgästen hade vanvårdat lägenheten och hänvisade till en vattenskada i parketten utanför badrummet.
Nämnden höll visserligen med om att hyresgästen troligtvis orsakat denna skada men menade samtidigt att skadan inte var tillräckligt stor för att resultera i en uppsägning.
– Vi var ganska säkra på att ett vattenskadat parkettgolv inte skulle kunna ligga till grund för att en hel familj skulle bli hemlös, säger Emma Bülow på Hyresgästföreningen Norra Skåne.
Att uppsägningen inte gick igenom innebär en delseger för hyresgästen. Nästa steg i ärendet blir att nämnden ska ta ställning till det åtgärdsföreläggande som hyresgästen har lämnat in. Detta kan ske först när beslutet vunnit laga kraft.
Bostadsbolaget har fram till den 22 september på sig att överklaga beslutet.